پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » شیرین عبادی خطاب به اعضا و رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل: در تصمیمتان تجدید نظر کنید

شیرین عبادی خطاب به اعضا و رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل: در تصمیمتان تجدید نظر کنید

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که علی بحرینی، نماینده‌ی دائم جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل در ژنو، به عنوان رئیس مجمع اجتماعی این شورا منصوب شده است. رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، محور موضوعات مورد بحث در جلسه‌ی مجمع اجتماعی را سهم علم، فناوری و ابتکار در پیشبرد حقوق بشر اعلام کرده است.

در اعتراض به این تصمیم، کانون مدافعان حقوق بشر یک نامه‌ی سرگشاده منتشر کرده است.

نامه سرگشاده کانون مدافعان حقوق بشر مبنی بر اعتراض به انتخاب جمهوری اسلامی ایران

رئیس و اعضای محترم شورای حقوق بشر سازمان ملل

انتخاب سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران به ریاست مجمع اجتماعی این شورا موجی از تعجب و تأثر بین مدافعان حقوق بشر در ایران و جهان را برانگیخت. آیا اعضای آن شورا فراموش کرده‌اند که برای رسیدگی به تخلفات حقوق بشری جمهوری اسلامی که متعاقب جنبش مردم ایران در سپتامبر ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، رأی به تشکیل هیات ویژه‌ای دادند؟ آیا گزارشات متعدد گزارشگر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران را ندیده‌اند؟ جاوید رحمان -گزارشگر ویژه- اعمال جمهوری اسلامی ایران را در ردیف جنایت علیه بشریت اعلام کرده است. در ایران بطور متوسط روزی یک نفر اعدام می شود. در هفته اخیر دو نویسنده با اتهام «سب النبی» اعدام شدند.

جمهوری اسلامی ایران از سوی چندین نهاد بین‌المللی از جمله سازمان گزارشگران بین‌المللی، «دشمن آزادی بیان» نامیده شده، بیشترین موارد محکومیت در مورد نقض حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل را داشته و با قطع مقطعی اینترنت و فیلترینگ مانع از دسترسی شهروندانش به اینترنت بین‌المللی می‌شود. بسیاری از خبرنگاران و نویسندگان در ایران بازجوئی‌های مکرر امنیتی، شکنجه و زندان‌های طویل‌المدت را تجربه کرده‌اند. به عنوان نمونه الهه محمدی و نیلوفرحامدی، دو خبرنگار جوانی که عکس و مراسم خاکسپاری مهسا امینی (دختر جوانی که قتل او سرآغاز جنبش اخیر ایران بود) را در نشریات داخلی منتشر کرده بودند دستگیر و اکنون در زندان بسر می‌برند. باعث حیرت است که چشم بر چنین اعمال ننگینی بسته و سفیر چنین حکومتی را به عنوان رئیس مجمعی که باید به «فناوری اطلاع رسانی و ارتقاء حقوق بشر» رسیدگی کند انتخاب کرده‌اند.
امیدوارم در تصمیم خود تجدید نظر کرده و مدافعان راستین حقوق بشر را بیش از این از چنین نهادی دلسرد و ناامید نکنید.

شیرین عبادی
رئیس کانون مدافعان حقوق بشر
برنده‌ جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...