پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » دادخواهان در مخالفت با اجراء احکام اعدام از سوی جمهوری اسلامی با هشتگ «زمین گِرده» واکنش نشان دادند

دادخواهان در مخالفت با اجراء احکام اعدام از سوی جمهوری اسلامی با هشتگ «زمین گِرده» واکنش نشان دادند

در همبستگی با خانواده‌های دادخواه و در هشدار نسبت به افزایش اجراء احکام اعدام از سوی جمهوری اسلامی، کاربران در شبکه‌های اجتماعی،‌ در توییتر با بیش از ۳۶۶ هزار با استفاده از هشتگ «زمین گِرده» نسبت به اجراء احکام جدید اعدام واکنش نشان دادند. 

هشتگ «زمین گرده»، از شامگاه جمعه ۲۲ اردیبهشت، در کمتر از ۲۴ ساعت، بیش از ۳۶۶ هزار بار در توییتر مورد حمایت کاربران قرار گرفت.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی، در همراهی با خانواده‌های دادخواه،‌ به ویژه نسبت به احتمال اجراء احکام اعدام سعید یعقوبی، مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و دیگر معترضانی که در خطر اجراء احکام اعدام قرار دارند، واکنش نشان دادند.

واکنش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی، که با جملاتی همچون «انتقام می‌گیریم» و «ما همه با هم هستیم» همراه شدند، با نام بردن از شماری از جانباختگان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، همچون «مهسا امینی»، «یلدا آقافضلی»، «محمد حسینی»، همراه شد.

هشتگ «زمین گرده» در حالی در شبکه‌های اجتماعی و در میان کاربران ایرانی فراگیر شد که خانواده مجید کاظمی و شماری از خانواده‌های دادخواه جانباختگان، همچون نوید افکاری،‌ مینو مجیدی، محمد حسین ترکمان و … از مردم ایران درخواست کردند تا با این هشتگ به از کسانی بنویسند که در معرض اجراء حکم اعدام قرار دارند.  

در متن مشترکی که از سوی خانواده‌های دادخواه منتشر شد، آمده است: «بذر مرگ میپاشید و خشم درو میکنید؛ داغ روی دل این ملت میگذارید و آتش به کاخ خود میزنید؛ طناب دار دور گردن ما می‌اندازید و عمر خود کوتاه میکنید که این زمین گرده و نوبت ما هم میشه».

به تازگی، حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، از متهمان پرونده موسوم به «خانه اصفهان» صادر شده است. همچنین، در پرونده‌ای دیگر، برای مجاهد کورکور، به اتهام قتل کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله ایذه‌ای، حکم اعدام از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی صادر شده است.

بر اساس متنی که شامگاه جمعه ۲۲ اردیبهشت، در کنار هشتگ «زمین گرده» از سوی حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر در توییتر منتشر شد، در پرونده متهمان خانه اصفهان، «بر اساس دادنامه دیوان عالی هیچ‌کدام از این سه متهم پرونده به قتل محکوم نشده‌اند».

در حالیکه در روزهای اخیر و همزمان با موج اعدام‌ها از سوی جمهوری اسلامی،‌ نگرانی‌ها از افزایش آمار اعدام در ایران افزایش یافته است، سازمان عفو بین‌الملل از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا اجرای حکم اعدام سه متهم خانه اصفهان را متوقف کند. این سازمان حکم مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی را بسیار ناعادلانه خواند.

رادیو فرانسه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...