پخش زنده
Home » بین المللی » هشدار درباره احتمال بازداشت ولادیمیر پوتین در اجلاس «بریکس»

هشدار درباره احتمال بازداشت ولادیمیر پوتین در اجلاس «بریکس»

مقامات آفریقای جنوبی هشدار دادند که در صورت شرکت ولادیمیر پوتین در اجلاس سران کشورهای دارای اقتصادهای نوظهور (بریکس) که قرار است در این کشور برگزار شود، ممکن است رئیس جمهوری روسیه با خطر بازداشت روبرو شود.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت»، مقامات آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند که این هشدار به دلیل احتمال اجرای حکم بازداشتی است که توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در ماه مارس علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، صادر شده است.

اجلاس سران اقتصادهای نوظهور، با مشارکت کشورهای عضو «بریکس» شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در ماه اوت، یعنی تا کمتر از 3 ماه دیگر برگزار خواهد شد.

روزنامه «ساندی تایمز»، آفریقای جنوبی به نقل از منابعی در دولت این کشور گفت که یک کمیسیون ویژه توسط سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی برای بررسی حکم بازداشت صادره علیه پوتین تشکیل شده است.

به گفته یک منبع، آفریقای جنوبی«هیچ گزینه‌ای» جز بازداشت پوتین در صورت پا گذاشتن او به این کشور نخواهد داشت.

انتظار می‌رفت رئیس جمهوری روسیه در اجلاس بریکس شرکت کند، اما این موضوع تا توسط کرملین تایید نشده است.

این روزنامه همچنین گزارش داد که مقامات اکنون امکان حضور مجازی پوتین از طریق پیوند ویدئویی را به عنوان راهی برای حل این معضل مطرح می‌کنند.

منابع به این روزنامه گفتند: «تنها گزینه ما این است که [آقای پوتین] از طریق اپلیکیشن تیم‌ یا زوم از مسکو در اجلاس شرکت کند».

پیشتر دادگاه بین‌المللی کیفری با بررسی اسناد و مدارک جنایت جنگی نیروهای نظامی روسیه در اوکراین، حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» صادر کرد.

خبر احتمال بازداشت پوتین در حالی منتشر می‌شود که رئیس جمهوری روسیه در تازه‌ترین دیدار خود در مراسم نخستین افتتاح نیروگاه اتمی، به صورت مجازی با رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه گفت‌وگو و مشارکت کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

اگر هر کشور دیگری بخواهد به اتحادیه روسیه و بلاروس بپیوندد، ممکن است «سلاح‌های هسته‌ای برای همه وجود داشته باشد»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، دوشنبه ۸ خرداد گفت که اگر هر کشور دیگری بخواهد ...