پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » یک ایرانی بریتانیایی برای اعتصاب غذای ۱۰۰ روزه با هدف تحت فشار قرار دادن دولت انگلیس جهت تحریم سپاه پاسداران آماده میشود

یک ایرانی بریتانیایی برای اعتصاب غذای ۱۰۰ روزه با هدف تحت فشار قرار دادن دولت انگلیس جهت تحریم سپاه پاسداران آماده میشود

فوربس: یک مرد ایرانی-بریتانیایی که به مدت ۴۳ روز در خارج از ساختمان وزارت خارجه لندن در اعتصاب غذا به سر میبرد، اعلام کرد که آمادگی دارد به مدت ۱۰۰ روز به این اعتصاب اعتراضی ادامه دهد.

وحید بهشتی که از آغاز اعتصاب غذای خود در اسفند ماه گذشته تاکنون بیش از ۱۳ کیلوگرم وزن کم کرده است، از دولت میخواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمانهای تروریستی در بریتانیا اضافه کند. این سیاستی است که به نظر میرسید دولت در اوایل سال جاری نزدیک به اتخاذ آن بود، اما هنوز آن را به نتیجه نرسانده است.

من نمیدانم بدن فیزیکی من تا چه زمانی میتواند با من همکاری کند. من زیاد مدیتیشن میکنم و این به من تمرکز میدهد.» بهشتی ششم آوریل در یک روز بارانی در لندن گفت: «نمیدانم تا کی میتوانم ادامه دهم. دکترم مدام مرا چک میکند. او نگران کاهش وزن من است.»

بهشتی روز ۲۷ مارس با تام توگندات وزیر امنیت دیدار کرد، اما هنوز چیزی از نخست وزیر ریشی سوناک نشنیده است.

در آگوست سال گذشته، سوناک در پاسخ به حمله خشونت‌آمیز به سلمان رشدی، رمان‌نویس مشهور در چاوتاکوا، نیویورک، گفت: «چاقو زدن بی‌رحمانه سلمان رشدی باید زنگ خطری برای غرب باشد و نوع واکنش جمهوری اسلامی به این حمله، پرونده سپاه را هرچه بیشتر به مرحله درج در فهرست سازمانهای تروریستی نزدیک تر میکند».

در آن زمان سوناک برای رهبری حزب محافظه کار و نخست وزیر شدن درگیر یک کارزار انتخاباتی بود. با این حال، از زمان پیروزی در این مقام در ماه اکتبر، او هیچ اظهارنظر عمومی بیشتری در مورد این موضوع ارائه نکرده است.

بهشتی از نخست وزیر میخواهد که اظهارات پیشینش را پیگیری کند. او از چادر کنار خیابان گفت: «اگر او انرژی و انگیزه ای برای دیدن مرا نداشته باشد، من اما پس از ۴۳ روز اعتصاب غذا هنوز هم انرژی و انگیزه لازم را دارم که بروم و او را ببینم.

دفتر نخست وزیری از بیان اینکه آیا سوناک مایل به دیدار با بهشتی است یا اینکه نخست وزیر فکر میکند هنوز دلیل محکمی برای توقیف سپاه وجود دارد، خودداری کرد. سخنگوی دولت گفت: “ما در مورد اینکه آیا سازمان خاصی برای درج در فهرست سازمانهای تروریستی در نظر گرفته شده است یا خیر اظهار نظر نمیکنیم.”

بر اساس قانون تروریسم ۲۰۰۰، وزیر کشور میتواند سازمانی را در صورتی که معتقد باشد در اقدامات تروریستی شرکت میکند، تروریسم را ترویج یا تمجید میکند یا به نحوی از انحا در تروریسم دخالت دارد، در فهرست سازمانهای تروریستی درج کند. البته آنها باید چنین تعیینی را متناسب تشخیص دهند. تا به امروز، حدود ۷۸ سازمان تحت این قانون در فهرست سازمانهای تروریستی دولت بریتانیا قرار گرفته اند.

به نظر میرسد که خود توگندات زمانی که در ۲۰ فوریه به مجلس عوام گفت «۱۵ تهدید جدی برای کشتن یا ربودن افراد بریتانیایی یا مستقر در بریتانیا توسط رژیم اسلامی از آغاز سال ۲۰۲۲ وجود داشته است»، در حقیقت دلیل محکمی برای تروریستی اعلام کردن سپاه ارائه میداد.

در سوم آوریل، وزیر امنیت به مجلس گفت که دولت همچنان نگران «فعالیت بی‌ثبات‌کننده» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله «حمایت سیاسی، مالی و نظامی آن از تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی و ممنوعه» در خاورمیانه است.

برای بهشتی تنها راه موثر جهت دریافت پاسخ اعمال فشار بیشتر است. وی گفت: سپاه ۴۴ سال است که گروگان میگیرد و ما همچنان به دلجویی از آنها ادامه میدهیم و این باعث شده که آنها قوی و قوی تر شوند. «تنها راه مؤثر برای توقف این فعالیتهای تروریستی سپاه – آدم‌ربایی، گروگان‌گیری، تروریسم، افراط‌گرایی در انگلیس- این است که سپاه، یعنی مادر همه تروریستها را تحریم کنیم و در مقابل آنها محکم بایستیم. این تنها راه است.»

فشار فزاینده ای از سوی نمایندگان پارلمان بریتانیا برای اتخاذ اقدامات شدیدتر علیه سپاه انقلاب اسلامی وجود دارد. از جمله کسانی که خواستار ممنوعیت این سازمان هستند، آلیسیا کرنز است که ریاست کمیته روابط خارجی مجلس عوام را بر عهده دارد. در جلسه ۴ آوریل، کمیته تحت امر او گزارشی درباره گروگان‌گیری دولتی توسط رژیم اسلامی و سایر کشورها و سابقه بریتانیا در واکنش به آن منتشر کرد که در آن از «رویکرد بیش از حد محتاطانه» لندن انتقاد کرد.

در این میان، بهشتی همچنان مصمم به نظر میرسد، هر چند به زیانی که بر او وارد میشود نیز اذعان دارد.

او گفت: «در حال سخت‌تر شدن است، میتوانم آن را احساس کنم. من با حداقل پنج نفر صحبت کردم که قبلاً این کار را انجام داده‌اند و میدانستم که خودم را برای چه چیزی درگیر میکنم. من خودم را برای ۱۰۰ روز آماده کرده ام. نمیدانم تا کی میتوانم ادامه بدهم من اینجا نیستم که خودم را بکشم. من اینجا هستم تا آگاهی را افزایش دهم. من عاشق زندگی ام.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...