پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گفتگوی پاتریک وینتور سردبیر دپیلماتیک گاردین با وحید بهشتی در بیست و هفتمین روز تحصن و اعتصاب غذا

گفتگوی پاتریک وینتور سردبیر دپیلماتیک گاردین با وحید بهشتی در بیست و هفتمین روز تحصن و اعتصاب غذا

روزنامه «گاردین» چاپ بریتانیا روز سه شنبه یکم فرودین ۱۴۰۲ اقدام به انتشار گزارشی از اعتصاب غذا و تحصن وحید بهشتی فعال حقوق بشر و مدیر رسانه مردمی دُرّ تی وی در محوطه بیرونی ساختمان وزارت امور خارجه بریتانیا کرد.

پاتریک وینتور سردبیر دپیلماتیک نشریه گاردین برای تهیه گزارشی از اعتصاب غذای این فعال حقوق بشر، به محل تحصن وحید بهشتی رفته و با او گفتگو کرده است.

گزارش روزنامه گاردین با این عنوان آغاز میشود:‌ «‌اعتصاب غذای یک ایرانی-بریتانیایی در محوطه بیرونی وزارت امور خارجه به بیست و هفتمین روز خود رسید».

گاردین سپس توضیح میدهد که اعتصاب غذای وحید بهشتی با هدف متقاعد کردن دولت انگلیس به درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمانهای تروریستی صورت گرفته است.

ادامه گزارش گاردین از تحصن و اعتصاب غذای وحید بهشتی از محل وزارت امور خارجه بریتانیا:‌

وحید بهشتی، یک ایرانی-بریتانیایی، در حال سپری کردن بیست و هفتمین روز از تحصن و اعتصاب غذا در محوطه بیرونی وزارت امور خارجه بریتانیا با هدف متقاعد کردن دولت بریتانیا به درج نام سپاه پاسدران در فهرست سازمانهای تروریستی میباشد.

اعتصاب غذای او اکنون شش روز بیشتر از اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف، زندانی ایرانی – بریتانیایی در خارج از وزارت خارجه بطول انجامیده است.

رتکلیف که روز دوشنبه به دیدار بهشتی رفته بود، به او گفت که نگران سلامتی اوست و صدماتی را که اعتصاب غذا در طول این مدت بر بدن و روان خودش وارد کرده بود، به او یادآور شد: “همزمان که قدرت تصمیم گیری شما کاهش می یابد، شما بیشتر مطمئن میشوید که هدفتان درست است و اگر فقط یک روز دیگر پافشاری کنید یا کمی بیشتر دوام بیاورید، آنها تسلیم خواهند شد.”

بهشتی ساکن کاونتری است و از سوی همسرش متی هون همراهی و حمایت میشود و معمولاً دو دوست دیگر هم در چادرهای کناری چادر او در محوطه بیرونی وزارت خارجه حضور دارند. وحید میگوید: «در این مدت ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرده‌ام و ضعیف‌تر شده‌ام، اما تا پیروزی ادامه میدهم». آزمایش خون توسط پزشکش در آخر هفته نشان داد که او در معرض خطر قریب‌الوقوعی نیست.

او از این که برای نخستین بار در مجلس به موضوع او اشاره شد، خوشحال بود. این مرد ۴۴ ساله دوست روح الله زم فعال سیاسی بود که در سال ۲۰۲۰ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ربوده و اعدام شد.

بهشتی صبح‌ها کمی آب مینوشد و بعد یک قهوه. آلیسیا کرنز، رئیس کمیته منتخب سیاست خارجی نیز روز دوشنبه به دیدار او رفت و او را در آغوش گرفت و از زحماتش قدردانی کرد، اما تا کنون هیچ وزیر دولتی با وجود درخواست بهشتی با او صحبت نکرده است. این نماینده مجلس گفت که برای سلامتی بهشتی بسیار نگران است.

وزیر امنیت ملی – تام تاگنهاوت نیز روز گذشته گفت که از دیدار با بهشتی خوشحال خواهد شد و اصرار داشت که دولت هر چه بیشتر اقداماتی را در جهت محدود کردن فعالیتهای سپاه انجام دهد.

در این رابطه اگرچه پیشتر گزارشهایی مبنی بر احتمال لیست گذاری و ممنوعیت سپاه پاسداران توسط دولت بریتانیا منتشر شده بود، اما بعدا معلوم شد در این خصوص در دولت اختلاف نظر و شکاف وجود دارد. وزارت خارجه میگوید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بطور کامل تحریم شده است و روز دوشنبه تحریمهای بیشتری را علیه افرادی که در سازمانهای مرتبط با سپاه فعالیت میکنند وضع خواهد کرد.

کرنز اخیراً در یکی از جلسات تبادل نظر در زمینه سیاست خارجی فاش کرده بود که وزارت امور خارجه بریتانیا نگران است که اگر سپاه پاسداران بر اساس قانون تروریسم ۲۰۰۰ در فهرست تروریستی دولت بریتانیا قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که طی عمل تلافی جویانه ای از سوی دولت اسلامی سفیر بریتانیا در ایران اخراج شود.

اگرچه او تصریح کرد که از درج نام سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی حمایت میکند، با این حال اعتراف کرد: «این ساده نیست. لیست گذاری سپاه تفاوت محسوسی در توانایی دولت ما برای مقابله با سپاه ایجاد نخواهد کرد – این یک واقعیت است. اما در عین حال این یک پیام مهم سیاسی است که ما ارسال میکنیم دائر بر اینکه فعالیت سپاه را در خاک خود و خارج از آن تحمل نخواهیم کرد.»

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان – سیاستمدار اروپایی که بیشترین حمایت را از تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی بیان کرده است، این هفته در مصاحبه با دی ولت اعتراف کرد که وکلای دولت گفته بودند هیچ مبنای قانونی برای ممنوعیت سپاه پاسداران وجود ندارد و در نتیجه اتحادیه اروپا بیشتر بر تحریمهای فردی حقوق بشر پافشاری میکند.

متی هون، مشاورحزب محافظه کار و نایب رئیس محافظه کاران از ناحیه وست میدلندز، گفت که همسرش آقای بهشتی در ۱۵ سال گذشته یک فعال حقوق بشر بوده و سپاه پاسداران یک نیروی نظامی ملی نیست، بلکه یک نیروی فعال بین المللی [جهان وطن-گلوبالیست] است. او افزود: “ما میدانیم که رژیم جمهوری اسلامی در خارج از ایران هم آدم ربایی و ترور میکند.” تا آنجا که به آنان مربوط میشود، آنها پیشتر گفته اند که خودشان را در جنگ جهانی سوم میبینند. او گفت که در ابتدا اقدامات شوهرش را تایید نکرده بود، اما اکنون تایید میکند.

لینک گزارش گاردین

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...