پخش زنده
Home » بین المللی » رهگیری هواپیماهای روسی توسط جنگنده‌های بریتانیایی و آلمانی در حریم هوایی استونی

رهگیری هواپیماهای روسی توسط جنگنده‌های بریتانیایی و آلمانی در حریم هوایی استونی

جنگنده‌های بریتانیایی و آلمانی سه‌شنبه 23 اسفند در نزدیکی حریم هوایی استونی، اقدام به رهگیری دو فروند هواپیمای روسیه کردند.

یک هواپیمای روسی، هواپیمای سوخت‌رسان «ایلیوشین-78 میداس» و هواپیمای ترابری نظامی «آنتونوف-148 » بدون هماهنگی با مقامات استونی، به حریم هوایی قلمرو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» نزدیک شدند.

جیمز هپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «ناتو(سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) همچنان به پی‌ریزی زیربنای امنیت جمعی ما ادامه می‌دهد. استقرار مشترک بریتانیا و آلمان در حوزه بالتیک، بیانگر عزم جمعی ما برای چالش با هرگونه تهدید بالقوه علیه مرزهای ناتو و ابراز توان جمعی ما است.»

این حادثه، چند ساعت پس از رهگیری و سرنگونی یک پهپاد 32 میلیون دلاری آمریکایی توسط دو جنگنده روسی بر فراز دریای سیاه رخ داد.

در بیانیه فرماندهی مشترک اروپایی آمریکایی تاکید شد که اقدام جنگنده‌های روسی، بیانگر بی‌کفایتی و همچنین اقدام ناایمن و غیرحرفه‌ای مشابه رویه خطرناک خلبانان روسی در تعامل با هواپیماهای آمریکایی و هم‌پیمانان بر فراز حریم هوایی بین‌المللی از جمله بر فراز دریای سیاه است که می‌تواند به اشتباه محاسباتی و تشدید تنشی غیرعامدانه بیانجامد.

از سوئی ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که وزارت امور خارجه، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشینگتن را احضار کرد تا مراتب «اعتراض شدید» خود را نسبت به عملیات رهگیری پهپاد آمریکایی به او ابلاغ کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

اگر هر کشور دیگری بخواهد به اتحادیه روسیه و بلاروس بپیوندد، ممکن است «سلاح‌های هسته‌ای برای همه وجود داشته باشد»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، دوشنبه ۸ خرداد گفت که اگر هر کشور دیگری بخواهد ...