پخش زنده
Home » بین المللی » پاریس تهران را در ارتباط با بازداشت اتباع فرانسوی به نقض معاهدات بین‌المللی متهم کرد

پاریس تهران را در ارتباط با بازداشت اتباع فرانسوی به نقض معاهدات بین‌المللی متهم کرد

فرانسه ایران را به نقض معاهدات بین‌المللی که روابط کنسولی بین کشورها را تعریف می‌کند، متهم کرده و گفته که تهران علنا نشان داده است که اتباع خارجی را خودسرانه در زندان نگه می‌دارد.

خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه 23 اسفند گزارش کرد که آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه بازداشت شهروندان فرانسوی و دوتابعیتی را دارای «خصلت خودسرانه» خوانده است.

او خواستار آزادی فوری شهروندان فرانسوی شد و ادامه بازداشت خودسرانه آنها از سوی ایران را مصداق نقض کنوانسیون وین دانست که روابط کنسولی را به‌عنوان پایه و اساس روابط دیپلماتیک بین کشورها تعریف می‌کند.

اظهارات لژاندر در حالی مطرح می‌شود که پیشتر سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که دولت فرانسه در قبال حوادث ایران مداخله و مواضع «مخرب» اتخاذ کرده است.

ناصر کنعانی در جمع خبرنگاران گفت: «بدیهی است که این مواضع و اقدامات فرانسه کمکی به مذاکرات برای زندانیان نخواهد کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واقع به این صحبت‌های مقام وزارت خارجه ایران، واکنش نشان داده و این اظهارات را «بسیار نگران‌کننده» خوانده است.

روابط بین فرانسه و ایران در ماه‌های اخیر وخیم‌تر شده است و تهران هفت شهروند فرانسوی را در اقدامی که پاریس می‌گوید گروگان‌گیری دولتی است، بازداشت کرده است.

یکی از آن‌ها، فریبا عادل‌خواه، آکادمیسین ایرانی-فرانسوی است که چندی پیش آزاد شد، اما هنوز مشخص نیست که او قبل از بازگشت به فرانسه چقدر دیگر باید در ایران بماند.

شش شهروند فرانسوی در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند و وزارت خارجه فرانسه بارها جمهوری اسلامی را به دلیل آنچه «دیپلماسی گروگان‌گیری» می‌خواند، محکوم کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...