پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تسنیم، خبرگزاری سپاه مقصر دلار ۶۰ هزار تومانی را بانک مرکزی دانست

تسنیم، خبرگزاری سپاه مقصر دلار ۶۰ هزار تومانی را بانک مرکزی دانست

با ادامه کاهش ارزش ریال و عبور تاریخی قیمت یک دلار آمریکا از مرز ۶۰ هزار تومان در روز یکشنبه، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران در مقاله‌ای از وضعیت بازار ارز و طلا انتقاد کرد.

این خبرگزاری در بخشی از مقاله خود آورده است «افزایش ساعتی قیمت طلا و ارز در این ایام متأسفانه با سکوت مسئولان هم همراه شده است!»

تسنیم بدون نام بردن از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، و صرفا با انتشار تصویری از او نوشته است: «تنها پاسخی که به گرانی‌های ارز در روزهای اخیر داده شده این است که قیمت دلار واقعی نیست! اما انتظار می‌رود که مسئولان دولت و بانک مرکزی به درستی درباره چرایی وضع فعلی توضیح دهند و راهکار خود را با مردم در میان بگذارند.»

این سایت نزدیک به سپاه، قیمت‌ها را «غیرواقعی» خوانده و گفته است که قیمت‌ها «در این روزها سر به فلک گذاشته و جنگ اعصاب جدی‌ای برای مردم شده است.»

از زمان سرکوب اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی در گشت ارشاد، ریال طی چند هفته سقوط شدیدی کرده است.

تسنیم نوشته است که «اگر دولت نسبت به مهار نوسانات ارزی اقدامی انجام ندهد…به طور حتم نمی‌تواند به وعده کنترل تورم هم دست یابد.»

این سایت خبری نوشته است که «صدور بخشنامه‌های ضد و نقیض» در «تشدید نوسانات ارزی» بی‌تأثیر نبوده است که اشاره آن به بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی است. ابراهیم رئیسی، به تازگی محمدرضا فرزین را در واکنش به افزایش قیمت ارز رئیس بانک مرکزی و جایگزین علی صالح آبادی کرد که از سمت خود استعفا داد.

محمدرضا فرزین در نخستین روز گفته بود قیمت ۴۴ هزار تومان برای هر دلار تحریف شده است.

نویسنده مقاله تسنیم می‌گوید «انحصاری کردن معاملات نیما» و اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی تصمیم گرفت «صرافی‌های بانکی و بانک‌ها [فقط] مجاز به معامله با صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، ایمیدرو و فولاد)» باشند «باعث کمرنگ شدن [حضور] بخش خصوصی شد و طبعاً عرضه ارز نیز در بازار کاهش چشمگیر داشت.»

انتقاد این خبرگزاری نزدیک به سپاه در حالی است که اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسالمی، از جمله نقض حقوق بشر و ارسال تسلیحات به شبه‌نظامیان در خاورمیانه و همچنین ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، زمینه تحریم‌‌های بیشتر و به دنبال آن سخت‌تر شدن ورود دلار و دیگر ارزهای خارجی به ایران را فراهم کرده است. سخت‌تر شدن ورود دلار به ایران، از جمله دلایل کاهش ارزش ریال است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...