پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تداوم بحران‌های اقتصادی در ایران؛ بورس تهران همچنان متاثر از بازارهای جانبی بی‌ثبات

تداوم بحران‌های اقتصادی در ایران؛ بورس تهران همچنان متاثر از بازارهای جانبی بی‌ثبات

همزمان با تلاطم شدید در بازار پولی و بانکی جمهوری اسلامی، تشکیل سامانه جدید «ناخدا» برای انجام مبادلات ارزی، بالا رفتن نقدینگی و کاهش ذخایر فیزیکی اسکناس برخی بانک‌ها، شاخص کل بورس تهران مجددا با ریزش مواجه شد.

در حالی که روزهای گذشته نیز بورس اوراق بهادار تهران شاهد افت شدید شاخص کل بود، صبح امروز یکشنبه شانزدهم بهمن‌ماه نیز این تجربه تکرار و به عقب گرد «۲۸۰۰ واحدی» در کانال «۱/۵ میلیون واحدی» ادامه داد.

همچنین شاخص «هم وزن» نیز افت بیش از ۷۷۰ واحدی را تجربه کرد که بر اساس اعلام خبرگزاری «ایلنا»، نمادهای «شپنا، وبملت، شبندر، شتران، فولاد، فملی و حکشتی» بیشترین «تاثیر منفی» را بر روند شاخص داشته‌اند.

سقوط شاخص‌ها و خروج پول از بازار سهام ‎تهران هفته گذشته نهم بهمن‌ماه نیز صورت گرفت؛ به طوریکه «۲ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان» پول افراد حقیقی از بازار سرمایه خارج شد و شاخص کل بورس به‌شدت سقوط کرد.

این بیشترین «خروج پول حقیقی از بازار»، از شهریور ۱۴۰۰ و پس از برگزاری انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری تاکنون بوده، هر چند روند «خروج ‎پول» از بازار ‎سهام، از پنجشنبه ششم بهمن‌ماه شتاب خود را آغاز کرد.

با این حال، تلاطم بازار سرمایه ایران همزمان با متلاطم شدن «بازار طلا و ارز» و تغییرات ملموس در سیاست پولی و بانکی جمهوری اسلامی شده است.

در هفته‌های گذشته نرخ برابری هر دلار آمریکا مقابل ریال جمهوری اسلامی به بیش از «۴۴۰ هزار ریال» رسیده که با توجه به چندین‌بار تثبیت جایگاه آن در این کانال، احتمال افزایش چشمگیرتر آن نیز می‌رود.

در این حال، بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده که سامانه جدید تزریق ارز به نام «ناخدا» را به همراه افزایش سقف سهمیه سالانه دریافت ارز شهروندان از ۲ هزار به ۵ هزار یورو راه‌اندازی کرده است.

این تصمیمات ارزی همگام با تصویب «افزایش سود بانکی» برای جلوگیری از کاهش «خروج پول حقیقی از بانک‌ها» توسط مردم گرفته شده است، هر چند گزارش‌ها از ایران، حکایت از کمبود اسکناس در بسیاری از عابربانک‌ها دارد.

هر چند خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران به نقل از محران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی مدعی شده است که مشکل «کمبود اسکناس» در خودپردازها «موقتی» است‌ و «به زودی» رفع می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...