پخش زنده
Home » حقوق بشر » گزارش عفو بین‌الملل از شکنجه سه محکوم به اعدام در نوشهر؛ به یکی از آنها «تجاوز» شده است

گزارش عفو بین‌الملل از شکنجه سه محکوم به اعدام در نوشهر؛ به یکی از آنها «تجاوز» شده است

عفو بین‌الملل روز جمعه اعلام کرد جمهوری اسلامی باید فوراً «محکومیت‌ ناعادلانه» و احکام اعدام سه جوان معترض را که «تحت شکنجه‌های هولناک از جمله شلاق، شوک الکتریکی، آویزان‌کردن وارونه و تهدید به مرگ با اسلحه قرار گرفته‌اند» لغو کند.

این سازمان می‌گوید مطلع شده است که ماموران سپاه پاسداران به یکی از این جوانان تجاوز کرده و یکی دیگر را با گذاشتن یخ روی بیضه‌هایش به مدت دو روز مورد شکنجه جنسی قرار داده‌اند.

عفو بین‌الملل در این گزارش نوشته است: «در نتیجه این شکنجه‌ها، جواد روحی دچار پارگی کتف، عدم کنترل ادرار، عوارض گوارشی و اختلالات حرکتی و گفتاری و عرشیا تکدستان دچار شکستگی انگشت پا و مشکلات حافظه شد. بر اساس اطلاعات عفو بین‌المل، بینی مهدی محمدی فرد به دلیل ضرب و شتم در زمان دستگیری شسکت و او به دلیل تجاوز دچار جراحات مقعدی و خونریزی مقعدی شد.»

عرشیا تک‌دستان ۱۸ ساله، مهدی محمدی فرد ۱۹ ساله و جواد روحی ۳۱ ساله به اتهام «محاربه» و «افساد فی الارض» هر یک دو حکم اعدام دریافت کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «دادگاه انقلاب ساری در متن دادنامه که توسط عفو بین‌الملل مطالعه شده، اعلام کرده که این سه جوان با رقصیدن، کف زدن، شعار سردادن یا سوزاندن روسری، دست به «اغوا و تحریک» مردم در جهت تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری «گسترده» زده‌اند. در پرونده جواد روحی و عرشیا تکدستان، مقامات دادستانی هیچ مدرکی دال بر دست داشتن آن‌ها در چنین اعمالی ارائه نکرده‌اند و دادگاه تنها به «اعترافات» حاصل از شکنجه آنها مبنی بر ورود به کیوسک پلیس راهنمایی و رانندگی و و پرتاب اشیا به بیرون (در پرونده جواد روحی) و پرتاب سنگ و بطری شیشه‌ای به سمت یک ماشین نیروی انتظامی و بستن خیابان (در مورد عرشیا تکدستان) استناد کرده است. دادگاه همچنین به «اعترافات» جواد روحی مبنی بر هشدار وی به دیگر معترضان درباره ورود به فرمانداری اشاره کرد و نتیجه گرفت که این امر «هدایت و رهبری» او را در اعتراضات ثابت می‌کند. جواد روحی در دادگاه تأکید کرد که شرکت او در تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده است.»

این سازمان تاکید می‌کند: «این سه جوان از حق دسترسی به وکیل در دوران تحقیقات و حق انتخاب وکیل مستقل و مورد نظر خود در مرحله محاکمه محروم شدند. محاکمه هر یک از آن‌ها محدود به یک جلسه کمتر از یک ساعت بود. درخواست تجدیدنظر آن‌ها اکنون در دیوان عالی کشور تحت بررسی است.»

دایانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، گفت: «واقعیت این است که عرشیا تک‌‌دستان، مهدی محمدی‌ فرد و جواد روحی و بستگان نگران آنها زیر سایه اعدام زندگی می‌کنند و این در حالی است که ماموران سپاه پاسداران و مقامات دادستانی که مظنون به همدستی در سوءاستفاده جنسی از زندانیان و شکنجه آنها هستند از مصونیت کامل برخوردار هستند که این امر نشانگر ظالمانه و غیرانسانی بودن دستگاه قضایی ایران است.»

خانم الطحاوی ضمن درخواست از مقامات ایران برای لغو فوری محکومیت‌ها و احکام اعدام این مردان جوان و همینطور لغو تمام اتهامات مربوط به مشارکت مسالمت آمیز آنها در تظاهرات، گفت مقامات جمهوری اسلامی «همچنین باید دستور یک تحقیق سریع، شفاف و بی‌طرفانه را بدهند تا همه کسانی که به طور منطقی مظنون به مسئولیت شکنجه‌شان هستند در محاکمه‌های عادلانه به عدالت سپرده شوند.»

عفو بین‌الملل با مجازات اعدام در تمامی موارد بدون استثناء مخالف است. این سازمان مجازات اعدام را «ظالمانه‌ترین، غیرانسانی‌ترین و تحقیرآمیزترین مجازات» توصیف می‌کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...