پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » شرکت «کلاودفلر»: کاخ سفید برای مقابله با «سانسور اینترنت» در ایران از ما کمک خواست

شرکت «کلاودفلر»: کاخ سفید برای مقابله با «سانسور اینترنت» در ایران از ما کمک خواست

مدیرعامل یک شرکت فن‌آوری آمریکایی در مجمع جهانی اقتصاد داووس در سوئیس گفت که یک مقام ارشد کاخ سفید پس از اعتراضات گسترده جاری در ایران از این شرکت خواست که به دور زدن سانسور اینترنت در ایران کمک کند، اما تحریم‌های آمریکا مانع از انجام این کار شد.

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، متیو پرینس، مدیرعامل شرکت «کلاودفلر»، گفت: «یک مقام ارشد کاخ سفید تماس گرفت و پرسید: آیا می‌توانید همان کاری را که در روسیه انجام می‌دهید در ایران نیز انجام دهید؟ من گفتم: خیر. آنها پرسیدند: چرا؟ و من گفتم: چون تحریم‌ها مانع از راه‌اندازی تجهیزات‌مان در ایران شده است.»

این شرکت تولیدکننده نرم‌افزاری است که از کاربران در برابر حملات سایبری محافظت می‌کند و در نظام‌های دیکتاتوری به فعالان اجازه می‌دهد سانسور را دور بزنند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند که در جریان اعتراضات سراسری جاری که به کشته شدن صدها نفر توسط نیروهای حکومتی منجر شد، جمهوری اسلامی دسترسی به اینترنت را قطع کرد.

آقای پرینس، که شرکتش در سانفرانسیسکو مستقر است، می‌گوید که این مقام کاخ سفید پیشنهاد کرد که «کلاودفلر» مجوز‌ فعالیت در ایران را دریافت کند، ولی او پاسخ داده که برای این کار «خیلی دیر شده است.»

بنا بر گزارش‌ها، مقامات آمریکایی پیشتر تلاش کرده‌اند که با شرکت «اسپیس ایکس» ایلان ماسک نیز به توافق برسند و برای نیروهای اوکراینی در طول جنگ ارتباطات ماهواره‌ای فراهم کند. آنها این شرکت را به ارائه خدمات ماهواره‌‌ای به ایران نیز تشویق کرده‌اند.

دولت جو بایدن شهریور ماه گذشته برای شماری از شرکت‌های فن‌آوری معافیت‌های تحریمی فراهم کرد تا بتوانند به ایرانیان خدمات اینترنتی ارائه دهند.

در روسیه، به رغم وجود تحریم‌های سخت آمریکا که پس از تهاجم این کشور به اوکراین اعمال شد، به دلیل سابقه حضور شرکت «کلاودفلر» در روسیه مردم قادر هستند از خدماتش برای دور زدن سانسورهای مسکو و خواندن خبرهای موثق در رابطه با جنگ استفاده کنند.

متیو‌پرینس می‌گوید حدود ۱۰ درصد از خانواده‌های روسی از فن‌آوری ضد سانسور این شرکت بهره می‌برند.

آقای پرینس می‌گوید این تماس تلفنی از کاخ سفید نشان‌دهنده برقراری یک «توازن» دشوار بین تحریم‌ها و نیاز مخالفان به فن‌آوری‌های دیجیتال است.

کریستوفر رای، رئیس پلیس فدرال آمریکا، «اف‌بی‌آی»، در واکنش به اظهارات پرینس گفت: «ما هر روز درگیر این مسأله هستیم.»

او افزود فن‌آوری‌ها فرصت‌های بزرگی را فراهم می‌کنند، ولی اگر به دست افراد «اشتباه» بیافتند خطرات بزرگی را نیز به همراه دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...