پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » فرمانده ارتش اسرائیل: بانک اهداف ما در ایران از جمله تاسیسات اتمی گسترده‌تر شده است

فرمانده ارتش اسرائیل: بانک اهداف ما در ایران از جمله تاسیسات اتمی گسترده‌تر شده است

آویو کوخاوی رییس ستاد کل ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش این کشور در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای آمادگی به منظور حمله احتمالی به تأسیسات اتمی ایران به شکل معناداری افزایش داده و بانک اهداف آن در ایران، از جمله برنامه اتمی ایران، بسیار بسیار گسترده‌تر شده است.

کوخاوی که روز دوشنبه دوران ماموریتش به پایان می‌رسد، در مجموعه‌ای از مصاحبه‌های تلویزیونی، گفت که در حال حاضر ارتش اسرائیل اطلاعات بسیار بیشتری درباره ایران و همچنین جنگ‌افزارها و مهمات بسیار بیشتری دارد که برای حمله احتمالی به ایران مناسبند.

به گفته رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، «واحد ویژه ایران که در ارتش ایجاد شده، همه تلاش‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و آمادگی‌ها برای حمله احتمالی به ایران را مدیریت می‌کند.»

او گفت که نیروهای مسلح این کشور در سال‌های اخیر مانوورهای نظامی برای حمله احتمالی به ایران را افزایش داده‌اند و تنها در شش ماه گذشته، در دو رزمایش بزرگ، حمله به تاسیسات اتمی ایران را تمرین کرده‌اند.

به گفته کوخاوی، در این رزمایش‌ها، جنگنده‌های اسرائیلی پرواز در مسافت لازم برای حمله به تاسیسات اتمی ایران، خود حمله و بازگشت را تمرین کرده‌اند.

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت زمانی که وقت آن فرا برسد و دولت اسرائیل چنین فرمانی دهد، ارتش توانایی انجام حمله به ایران را دارد.

او در مصاحبه‌ای با وبسایت خبری والا نیز گفت که حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران اصلی‌ترین وظیفه ارتش اسرائیل است.

کوخاوی در پاسخ به این پرسش که اگر ایالات متحده در چنین اقدامی با اسرائیل همراهی نکند چه خواهد شد، گفت: «اسرائیل باید توانایی لازم برای انجام چنین عملیاتی را داشته باشد؛ حتی اگر این به معنی اقدام کردن به تنهایی باشد.»

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در مصاحبه با وبسایت خبری وای‌نت نیز گفت که با برجام مخالف بوده است، چرا که این قرارداد به جمهوری اسلامی اجازه می‌داد اورانیوم را در حد پایین غنی کند و از سال ۲۰۲۳ نیز، بتواند از سانتریفوژهای پیشرفته‌ای استفاده کند که توانایی دسترسی به میزان کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت یک سلاح اتمی تنها در چند هفته را به تهران می‌داد.

او گفت: «اگر قرار باشد توافق جدیدی با ایران امضا شود، این قرارداد نباید تاریخ انقضا داشته باشد و باید شامل نظارت بر برنامه‌های نظامی و موشکی جمهوری اسلامی نیز بشود.»

کوخاوی همچنین تاکید کرد اسرائیل تا حد زیادی توانسته جلوی انتقال تسلیحات پیشرفته از ایران برای حزب‌الله را بگیرد.

فرمانده ارتش اسرائیل گفت که این موفقیت صد در صد نبوده اما زمانی که وقتش برسد، اسرائیل می‌تواند سریعا همان چند موشک پیشرفته‌ای را که حزب‌الله از ایران گرفته یا خود ساخته نابود کند.

چند روز پیش نیز کوخاوی اعلام کرده بود اسرائیل آماده حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران حتی بدون یاری گرفتن از آمریکا است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...