پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » تجمع حامیان مولوی گرگیج مقابل منزلش در واکنش به احضار او

تجمع حامیان مولوی گرگیج مقابل منزلش در واکنش به احضار او

حامیان مولوی گرگیج، روحانی بانفوذ اهل سنت استان گلستان، روز یک‌شنبه، ۲۵ دی با تجمع در مقابل خانه او در شهر گالیکش، خواهان لغو احضار این روحانی اهل سنت به «دادگاه ویژه روحانیت» شدند.

به گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، حامیان محمدحسین گرگیج مشهور به «مولوی گرگیج» که شمار آن‌ها به صد نفر می‌رسید در تجمع روز یک شنبه شعارهایی در حمایت از امام جمعه گالیکش سردادند.

تجمع امروز در واکنش به احضار تلفنی آقای گرگیج در روزهای گذشته برای حضور او در دادگاه ویژه روحانیت صورت گرفته است. بر اساس گزارش‌ها این روحانی تاکنون به این دادگاه مراجعه نکرده است.

بر پایه برخی گزارش‌های دیگر، چند تن از نمایندگان دادگاه ویژه روحانیت پنج‌شنبه گذشته با حضور در مقابل خانه این امام جمعه، به اطرافیان او گفته بودند که او به نماز جمعه روز ۲۳ دی در گالیکش نرود و روز یک‌شنبه، ۲۵ دی نیز خود را به دادگاه معرفی کند.

درباره اتهامات و دلایل احضار اخیر این روحانی بانفوذ اهل سنت اطلاعاتی منتشر نشده است.

مولوی گرگیج در ماه‌های اخیر به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان واکنش نشان داده بود. او در نماز جمعه ۱۶ دی از اعدام‌های فله‌ای و بازداشت‌ها به شدت انتقاد کرده بود. آقای گرگیج ۱۲ مهر نیز از رخدادهای جاری در کشور به‌ویژه تیراندازی نیروهای حکومتی به معترضان در «جمعه خونین زاهدان» به عنوان «فاجعه» نام برده بود.

مولوی گرگیج آذر پارسال به دلیل بیان سخنانی در نماز جمعه آزادشهر درباره ازدواج امام سوم شیعیان با شهربانو، دختر یزدگرد پادشاه ایران، از سمت خود برکنار شد.

او گفته بود: «عمر بن خطاب پس از فتح ایران، شهربانو را به ازدواج حسین بن علی درآورده بود و ۹ امام پس از آن نیز از همین نسل به وجود آمده‌اند. در نتیجه اگر خلافت عمر بن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم.»

به دنبال واکنش‌های برخی از روحانیون اهل سنت به‌ویژه مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، فشارها بر این افراد در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. از جمله روزنامه دولتی «ایران» روز شنبه، ۲۴ دی در یادداشتی مولوی عبدالحمید را متهم کرد که «نقش رهبری آشوب» در زاهدان را برعهده دارد و حتی او را عامل سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات آمریکا، خواند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...