پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » قطع عمدی اینترنت در ایران در یک سال ۷۷۳ میلیون دلار به کشور خسارت زد

قطع عمدی اینترنت در ایران در یک سال ۷۷۳ میلیون دلار به کشور خسارت زد

سایت «تاپ‌ تن‌ وی‌پی‌ان» خسارت قطع اینترنت در ایران در سال ۲۰۲۲ را ۷۷۳ میلیون دلار اعلام کرد و از افزایش سه هزار درصدی تقاضا برای وی‌پی‌ان در ایران خبر داد. پیشتر نت‌بلاکس،‌ نهاد ناظر بر اینترنت در جهان، زیان اقتصادی قطع اینترنت ایران را ساعتی ۱/۵ میلیون دلار ارزیابی کرده بود.

تاپ‌ تن‌ وی‌پی‌ان بر اساس تحقیق خود اعلام کرد قطع کردن‌های عمدی اینترنت در جهان در سال گذشته میلادی ۲۴ میلیارد دلار دیگر برای اقتصاد جهانی که با شوک‌های متعددی مواجه بود، هزینه داشت.

بر اساس این گزارش، روسیه با حدود ۲۲ میلیارد دلار، بیشترین آسیب را از قطع اینترنت دیده است و به این ترتیب حدود ۹۰ درصد خسارت قطع عمدی اینترنت در کشورهای جهان مربوط به روسیه بوده است.

در این گزارش اعلام شده که ایران با ۷۷۳ میلیون دلار خسارت قطع اینترنت، دومین کشور متاثر از این اقدام به لحاظ اقتصادی بوده است.

بر اساس این گزارش، پس از محدود شدن اینترنت از سوی حکومت در پی اعتراضات سراسری از اواخر شهریور ۱۴۰۱، تقاضا برای وی‌پی‌ان حدود سه هزار درصد افزایش یافته است.

پس از ایران، قزاقستان با ۴۱۰ میلیون دلار در جایگاه سوم خسارت اقتصادی به دلیل قطع عمدی اینترنت قرار دارد.

این موسسه اعلام کرده در سال گذشته میلادی ۱۱۴ مورد قطع عمدی اینترنت در ۲۳ کشور جهان رخ داده است که نسبت به سال پیش از آن ۳۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ۷۱۰ میلیون نفر در جهان تحت تاثیر قطع کردن‌های عمدی اینترنت قرار گرفته‌اند که این رقم نسبت به سال پیش از آن ۴۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین توییتر در صدر پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی مسدود شده در کشورهایی است که اینترنت را به صورت عمدی قطع کرده‌اند.

پس از خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، حکومت اینستاگرام و واتس‌اپ را فیلتر و اینترنت را به شدت محدود کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...