پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » دیلی میل انگلستان: کشف «محموله آلوده به اورانیوم» در هیترو که به شرکت مرتبط با رژیم ایران ارسال شده بود

دیلی میل انگلستان: کشف «محموله آلوده به اورانیوم» در هیترو که به شرکت مرتبط با رژیم ایران ارسال شده بود

دیلی میل انگلستان روز ۲۱دی در گزارشی درباره کشف محموله آلوده به اورانیوم در هیترو انگلستان که به شرکت مرتبط با رژیم ایران ارسال شده بود نوشت: ترس از بمب کثیف به‌دلیل کشف «چند کیلو اورانیوم» در بخش بار فرودگاه هیترو (انگلستان)، بسته‌ای که «از پاکستان برای ایرانیان مقیم انگلستان ارسال شده» پس از کشف زمانی که اعلام خطر فرودگاه را به صدا درآورد، در کانون تحقیقات ضدترور پلیس قرار گرفت.

محموله اورانیوم در فرودگاه هیترو توقیف شده است که باعث ترس و وحشت شده است. مواد اعلام نشده در ۲۹دسامبر در یک پرواز مسافربری کشف شد. منابع می‌گویند که مقصد آن یک شرکت ایرانی در محلی در انگلستان بود. مبدأ این بسته از پاکستان بود و با پروازی از طریق عمان وارد شد. پس از کشف و ضبط چندین کیلو گرم اورانیوم در فرودگاه هیترو، تحقیقات گسترده ضدتروریسم آغاز شده است. این ماده مرگبار هسته‌یی – که به‌طور بالقوه می‌تواند در یک بمب کثیف استفاده شود، در پروازی از عمان، در خاورمیانه، در ۲۹دسامبر وارد شد. این محموله به یک شرکت مرتبط با ایران در انگلستان ارسال شده است. منابع گفتند که اورانیوم در حد تسلیحات نیست و بنابراین نمی‌توان از آن برای ساخت یک سلاح اتمی حرارتی Thermonuclear weapon استفاده کرد. اما گفته می‌شود که سرویس‌های امنیتی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این بسته اعلام‌نشده ممکن است برای یک دستگاه هسته‌یی دست‌ساز، معروف به «بمب کثیف» باشد.

آسوشیتدپرس، در همین روز در گزارشی نوشت: پلیس انگلستان در حال بررسی محموله‌های آلوده به اورانیوم در هیترو است.
پلیس مبارزه با تروریسم در حال تحقیق پس از توقیف محموله‌های آلوده به اورانیوم در فرودگاه هیترو لندن توسط افسران مرزی است.
نیروی پلیس لندن روز چهارشنبه گفت که «مقدار بسیار کمی از مواد آلوده پس از غربالگری معمول در بسته‌ای که به بریتانیا وارد شده بود، ». در ۲۹دسامبر شناسایی شد.
این بیانیه گفت که فرماندهی ضدتروریسم این نیرو در حال تحقیق است. هیچگونه دستگیری انجام نشده است.

ریچارد اسمیت فرمانده پلیس گفت که مقدار مواد آلوده بسیار کم است و توسط کارشناسان به‌عنوان تهدیدی برای مردم ارزیابی شده است.
او گفت که به نظر نمی‌رسد به هیچ تهدید مستقیمی مرتبط باشد، اما تحقیقات هم‌چنان ادامه دارد.


دیلی میل انگلستان در ادامه گزارش خود نوشته است: چنین وسیله‌ای که مدت‌هاست یک سناریوی کابوس برای کارشناسان ضدتروریسم بوده است – مواد منفجره معمولی را با مواد هسته‌یی ترکیب می‌کند تا یک ستون رادیواکتیو کشنده را پراکنده کند. منابع به روزنامه سان گفتند که این بسته قبل از رسیدن به ترمینال چهار هیترو با هواپیمای مسافربری عمان ایر از مسقط، از پاکستان آمده است. پلیس هیچ دستگیری انجام نداده است. یک منبع به میل گفت: این بسته حاوی یک کیلو اورانیوم بود اما در حد سلاح نبود.
به‌طور جداگانه، یک منبع به سان گفت: «نگرانی شدیدی در مورد آنچه ایرانی‌های ساکن اینجا با مواد هسته‌یی فاش نشده می‌خواستند انجام دهند وجود دارد».

یک منبع ناشناس به این نشریه گفت: «تلاش برای ردیابی همه افرادی که با این بسته نامنظم سرکش دست داشته‌اند، در جریان است. مدیران امنیتی با جدیتی که شایسته آن است با این موضوع برخورد می‌کنند. پروتکل رعایت نشد و این اکنون یک عملیات ضدتروریستی است.
اسکنرهای تخصصی بسته اعلام نشده را هنگام انتقال به سوله باری کشف کردند… . فرمانده ریچارد اسمیت گفت: من می‌خواهم به مردم اطمینان دهم که میزان مواد آلوده بسیار ناچیز بوده و توسط کارشناسان به‌عنوان تهدیدی برای مردم ارزیابی شده است…. در حال حاضر هیچ بازداشتی صورت نگرفته است و افسران به همکاری با آژانس‌های شریک برای بررسی کامل این موضوع و اطمینان از این‌که خطری برای مردم وجود ندارد، ادامه می‌دهند.
این ماده به‌عنوان آلوده به اورانیوم شناسایی شده است. سخنگوی وزارت کشور گفت: ما در مورد تحقیقات زنده اظهارنظر نمی‌کنیم.

هامیش دی برتون گوردون، فرمانده سابق هنگ دفاع هسته‌یی بریتانیا، گفت: اورانیوم می‌تواند سطوح بسیار بالایی از تشعشعات سمی را منتشر کند. می‌توان از آن در یک بمب کثیف استفاده کرد. خبر خوب این است که سیستم کار کرده و مانع شده است». تیم های پزشکی قانونی هنوز در حال بررسی مواد هسته‌یی هستند.
مدتها پیش در سال۲۰۰۳، رئیس وقت MI۵ هشدار داد که این قطعی بود که یک بمب کثیف یا حمله شیمیایی به یک شهر بزرگ غربی انجام می‌شود.

سال گذشته، رابرت جوزف، مقام سابق واشنگتن به میل آنلاین گفت: ایران یک کشور دارای سلاح هسته‌یی است که اورانیوم کافی برای ساخت «دست کم یک، اگر نه دو» بمب را دارد.

او گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) مستند کرده است که ایران دارای اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد دارد برای حداقل یک یا نه دو بمب می‌باشد.

متیو آفورد، نماینده پارلمان گفت در آن زمان ایران «به‌طور منظم موشکهای بالستیک را آزمایش می‌کرد و آنها به‌دنبال به دست آوردن اورانیوم کافی برای تولید سلاح هستند».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...