پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » واکنشهای گسترده به «قتل حکومتی» محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی

واکنشهای گسترده به «قتل حکومتی» محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی

تعدادی از نمایندگان از جمله نمایندگان ایرانی‌الاصل پارلمان‌های اروپایی و سازمان‌های حقوق بشری در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از اعدام‌ها در ایران شدند. دریا صفایی، کفیل سیاسی حسینی، خواستار تحمیل هزینه سنگین‌تر به جمهوری اسلامی شد.

خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد احکام اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به اجرا درآمد و این دو نفر در ارتباط با پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان، بامداد شنبه ۱۷ دی‌ ماه به دار آویخته شدند.

دقایقی پس از انتشار خبر اعدام این دو معترض، محمدحسین آقاسی، وکیل تعیین شده از سوی خانواده محمدمهدی کرمی، در توییتی نوشت که او «بدون این که اجازه آخرین دیدار با خانواده‌اش» را پیدا کند، اعدام شده است.

آقاسی تاکید کرد: «چهارشنبه از زندان تماس گرفت و گفت اعتصاب غذای خشک را به عنوان اعتراض به نپذیرفتن شما به عنوان وکیلم شروع کرده‌ام. قرار بود اگر موفق به اعطای وکالت شد، اعاده دادرسی را مطرح کنم.»

محمدمهدی کرمی در اعتراض به تایید حکم اعدامش اعتصاب غذای خشک کرده بود.

واکنش نمایندگان غربی، ورزشکاران و فعالان اجتماعی

نمایندگان پارلمان‌های غربی که برخی از آنان در هفته‌های گذشته کفالت سیاسی شماری از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی را بر عهده گرفته‌اند، به اجرای این دو حکم اعدام شدیدا اعتراض کردند.

از جمله دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک و کفیل سیاسی محمد حسینی، خواستار تحمیل هزینه سنگین‌تر از سوی جامعه جهانی به جمهوری اسلامی شد.

او گفت: «مسوولیت جهان غرب اکنون ایجاب می‌کند رژیم ایران و سران خون‌ریزش را بیش از پیش منزوی کند. در غیر این صورت سر میز مذاکره نشستن و دست دادن با دست‌های آلوده به خون همیشه در حافظه تاریخ به عنوان یک ننگ تاریخی خواهد ماند.»

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا نیز در توییتی نوشت که اقدامات رژیم جمهوری اسلامی با «صحبت و فرش قرمز متوقف نمی‌شود».

او افزود: «ما باید یک سیگنال واضح ارسال و با آن‌ها به عنوان آنچه واقعا هستند، یعنی تروریست، رفتار کنیم.»

نوربرت روتگن، دیگر نماینده پارلمان آلمان نیز نوشت که آلمان و اتحادیه اروپا باید اقدام قاطعانه برای محافظت از جان ۱۹ هزار زندانی دیگر را آغاز کنند و دولت آلمان به جمهوری اسلامی بفهماند که از خطوط قرمز عبور می‌کند.

کیت ولاهان، نماینده منطقه منزیس در پارلمان استرالیا هم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان معترض زندانی در ایران را «وحشتناک» و «یک اقدام تروریستی دیگر علیه مردم ایران» خواند و گفت عجله برای اعدام آن‌ها «قساوت» بوده است.

مسعود قره‌خانی، رییس پارلمان نروژ نیز در توییتی نوشت که جمهوری اسلامی به «اعدام معترضان جوان ادامه می‌دهد» و آنان «بدون مستندات حقوقی و در حالی که اجازه ملاقات با خانواده را نداشتند، اعدام شدند».

مسعود قره‌خانی در توییت خود این جمله محمدمهدی کرمی را نوشت که گفته بود «بابا حکمم اعدامه، به مامان نگو …»

اردلان شکرابی، نماینده پارلمان سوئد هم در توییتی نوشت: «قتل محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به دست حکومت جمهوری اسلامی را فراموش نخواهیم کرد. پیگرد قانونی برای محکومیت مسوولان و مجریان این جنایت وظیفه حقوقی همه کشورهای آزاد است.»

مهسا افسانه، کاراته‌کای ملی‌پوش ایران هم در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نوشت: «دل پدر و مادرشان را خون کردید، اصلا انگار کارتان خون کردن و جدا کردن همیشگی پدر و مادران از فرزاندان‌شان است، کاری مهم‌تر از اعدام جوان‌ها و نسل‌کشی در این کشور ندارید؟!»

کمپین حقوق بشر در ایران نیز اعلام کرد که «تاخیر در واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی، یعنی تداوم قتل‌های حکومتی از سوی جمهوری اسلامی.»

در همین حال حامد اسماعیلیون، دبیر و سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، در توییتی به زبان انگلیسی درباره اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نوشت: «تروریست‌های جمهوری اسلامی ساعتی پیش دو جوان بی‌گناه را بدون دسترسی به وکیل و پشت درهای بسته به قتل رساندند. زمان اخراج سفرای آنها فرا رسیده است.»

او همچنین به فارسی نوشت: «دو نفر دیگر از ما را کشتند. وقت اخراج سفرای این حکومت تروریست فرا رسیده است.»

در پرونده کشته شدن روح‌الله عجمیان، از نیروهای بسیجی، در مراسم چهلم حدیث نجفی، دادگاهی در اواسط آبان برگزار شد و پنج نفر محکوم به اعدام و ۱۱ نفر دیگر نیز به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

در همین حال تعدادی از دانشجویان و معترضان بازداشت شده در این زندان در اعتراض به قطعی شدن حکم اعدام چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات از شامگاه پنج‌شنبه اعتصاب غذای خشک کرده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...