پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » حمایت دانشجویان از استادانی که به دلیل همراهی با اعتراض‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند

حمایت دانشجویان از استادانی که به دلیل همراهی با اعتراض‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند

گزارش‌ها حاکی است که چند استاد دانشگاه در ایران به دلیل حمایت از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، تحت فشارهایی چون قطع حقوق خود قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش منابع دانشجویی، آذین موحد دانشیار و عضو رسمی هیات علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران، امیر قادر امرزی و استاد دانشکده ریاضی دانشگاه تهران از جمله این استادان هستند.

موحد دانشیار در حساب شخصی اینستاگرام خود قطع حقوقش از سوی دانشگاه تهران را تایید و دلیل آن را حمایتش از اعتراضات دانشجویی اعلام کرد.

او نوشت: «ظاهرا مسئولان دانشگاه تهران در خلال این سال‌ها متوجه نشده‌اند کسی که برای حفظ ساحت دانشگاه و صیانت از حقوق دانشجو و اعتلای فرهنگ و هنر در میهنش از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند و در راه حق‌طلبی، حقیقت‌گویی و مبارزه با روندهای اداری، استخدامی، آموزشی و فرهنگی مخرب و فاسد همیشه پیش‌قدم بوده، با قطع حقوق آن هم در شرایطی که هموطنانش هزینه‌های سهمگین و دردآوری را در راه دستیابی به مطالبات ملی متحمل می‌شوند، مرعوب نخواهد شد.»

او افزود این برای اولین بار نیست که مسئولین دانشگاه «با این رویه چراغ خاموش به چنین اقدامی غیرقانونی دست می‌زنند» و حقوق او را قطع می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، در سال ۱۳۷۶ نیز که سه سال بیشتر از استخدامش نمی‌گذشت، به بهانه واهی «روش آموزش غربی» حقوق او هفت ماه قطع شد و همچنین در سال ۱۳۸۰ که برای دوره فوق دکترا به دانشگاه هاروارد می‌رفت با رد درخواستش برای فرصت مطالعاتی، یک سال رابطه او و دانشگاه را قطع کردند.

همزمان با سرکوب دانشجویان معترض، حکومت سرکوب استادان دانشگاه حامی دانشجویان معترض را نیز آغاز کرد.

به عنوان نمونه، در استان کردستان محمدصدیق امیری، استاد و عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد سنندج روز ۱۶ آذر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

همچنین زهرا خشک‌جان استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان به دلیل عدم برگزاری کلاس‌ در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، به کمیته‌ تخلفات اعضای هیات علمی احضار شد و هم اکنون از ورود به دانشگاه و برگزاری کلاس‌ها منع شده است.

ابوالفضل شایان مدیر گروه رشته تربیت بدنی دانشگاه جهرم نیز با حکم تعلیق به تاریخ ۱۱ آبان، از حضور در دانشگاه و هرگونه فعالیت آموزشی منع شد.

اما فشار بر استادان دانشگاه موجی از اعتراض را در میان دانشجویان برانگیخته است.

روز شنبه دهم دی، دانشجویان در اعتراض به قطع حقوق آذین موحد و دیگر اساتید دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان، در دانشکده موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصن کردند.

شعار «استاد پشت دانشجو، دانشجو پشت استاد» از جمله شعارهای دانشجویان در این تحصن بود.

همزمان روز شنبه دانشجویان دانشکده ریاضی تهران با حضور حداکثری در کلاس درس امیر قادر امرزی، از او حمایت کردند.

دانشجویان آنچه را «ایجاد رعب و وحشت در سایر اساتید» از طریق قطع حقوق این استاد خواندند، محکوم کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...