پخش زنده
Home » بین المللی » اوکراین خواستار لغو عضویت دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شد

اوکراین خواستار لغو عضویت دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شد

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که این کشور قصد دارد روز دوشنبه خواستار لغو عضویت دائم روسیه در شورای امنیت سازمان متحد شود.

کولبا روز یکشنبه چهارم دی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما به طور رسمی موضع خود را اعلام خواهیم کرد. ما یک سوال بسیار ساده داریم: آیا روسیه حق دارد عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بماند و در سازمان ملل باشد؟»

او افزود: «ما یک پاسخ قانع‌کننده و مستدل داریم: نه، این کشور حق ندارد.»

این اظهارات وزیر خارجه اوکراین یک روز پس از اظهارات ولادیمیر پوتین علیه غرب صورت گرفته که در آن، پوتین غرب را به اتخاذ سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» متهم کرد.

خبرگزاری‌های روسیه گزارش دادند که پدافند هوایی این کشور صبح روز دوشنبه یک پهپاد اوکراینی را هنگام نزدیک شدن به یک پایگاه هوایی در جنوب روسیه سرنگون کرد و بر اثر انفجار بقایای پهپاد، سه نفر در آن منطقه کشته شدند.

رییس‌جمهور روسیه به تازگی بار دیگر حمله نظامی این کشور علیه اوکراین را که بیش از ده ماه به طول انجامیده توجیه کرد. این در حالی است که هنوز روسیه قادر به دستیابی به اهداف خود در این جنگ نشده است.

پوتین در مصاحبه‌ای که بخش کوتاهی از آن از تلویزیون دولتی روسیه منتشر شد، گفت: «همه چیز ناشی از سیاست دشمنان ژئوپلیتیک ما است که هدفشان تجزیه روسیه، روسیه تاریخی، است.»

پیشتر نیز رییس‌جمهور روسیه مرتبا از عبارت «روسیه تاریخی» برای توجیه مداخله نظامی مسکو در اوکراین استفاده کرده و بر ضرورت گرد هم آوردن اوکراینی‌ها و روس‌ها تاکید کرده بود.

درخواست برای لغو عضویت دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی است که این عضویت پیشتر از آن شوروی سابق بود که پس از فروپاشی این نظام به روسیه رسید.

اکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای پنج عضو دائم و اعضای دیگر غیردائم است که اعضای دائم دارای حق وتو هستند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و چین، چهار عضو دائم دیگر به غیر از روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

اگر هر کشور دیگری بخواهد به اتحادیه روسیه و بلاروس بپیوندد، ممکن است «سلاح‌های هسته‌ای برای همه وجود داشته باشد»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، دوشنبه ۸ خرداد گفت که اگر هر کشور دیگری بخواهد ...