پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ابراز نگرانی نتانیاهو از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در تماس با پوتین

ابراز نگرانی نتانیاهو از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در تماس با پوتین

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت روز پنج‌شنبه، اول دی، گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آتی این کشور، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از «همکاری‌های نظامی رو به استحکام بیشتر میان روسیه و ایران ابراز نگرانی کرد».

این نخستین گفت‌وگو و تماس میان آقای پوتین با بنیامین نتانیاهو در یک سال و نیم اخیر، پس از شکست آقای نتانیاهو در انتخابات بهار سال ۱۴۰۰ بود.

یدیعوت آحرونوت نگفته است که پاسخ ولادیمیر پوتین به «نگرانی» بیان شده از سوی آقای نتانیاهو چه بود.

کرملین در بیانیه در این باره تنها به گفت‌وگوی انجام شده میان دو رهبر، برای ابراز شادباش ولادیمیر پوتین به بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل اشاره کرده است.

این مکالمه تلفنی ساعاتی پس از آن انجام شد که رهبر حزب لیکود اعلام کرد که توانسته وظیفه محوله از سوی رئیس جمهوری اسرائیل برای تشکیل دولت جدید را «با موفقیت» انجام دهد.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، بنیامین نتانیاهو در این گفت‌وگو به «تفصیل» در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه نیز با آقای پوتین سخن گفته است.

بر اساس این گزارش، آقای نتانیاهو سپس محتوای گفت‌وگوی خود با رئیس جمهوری روسیه را به یائیر لاپید، نخست وزیر دولت انتقالی، آگاهی داد.

در حالی که یائیر لاپید پس از رسیدن به مقام نخست وزیری، برخلاف نفتالی بنت، سلف خود، از حمله نظامی روسیه به اوکراین انتقادهایی نسبتا صریح بیان کرد، روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز ۳۰ آذر در آستانه بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت نوشت که آقای نتانیاهو هنوز «وفاداری عجیب» خود به ولادیمیر پوتین را حفظ کرده است.

دولت‌های بنت- لاپید نیز با وجود درخواست‌های مکرر اوکراین، از ارائه تجهیزات نظامی به این کشور خودداری کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بارها خواهان دریافت سامانه دفاعی «گنبد آهنین» از اسرائیل شده بود.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، در حالی که آقای زلنسکی به سفر مهم خود به واشینگتن پایان داد و قول جو بایدن برای دریافت کمک ۱.۸ میلیارد دلاری و سامانه دفاعی «پاتریوت» را دریافت کرد، تماس تلفنی ولادیمیر پوتین با بنیامین نتانیاهو صورت گرفت.

آقای زلنسکی هفت هفته پیش زمانی که بنیامین نتانیاهو پیروز انتخابات پارلمانی روز دهم آبان شد، در تماس تلفنی به او شادباش گفته بود.

هنوز معلوم نیست که آغاز به کار دولت جدید بنیامین نتانیاهو در روزهای آینده سیاست اسرائیل در قبال روسیه را چگونه تغییر دهد.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، داوید برنئا، رئیس موساد، روز اول دی گفت که کشورش اطلاع دارد که ایران ضمن گسترش برنامه هستهای خود، قصد دارد ارسال تسلیحات به روسیه را نیز افزایش دهد.

آقای برنئا افزود که ادعای ایران که دادن پهپادهای ساخت ایران به روسیه پیش از جنگ روسیه در اوکراین بوده، کذب است و اطلاعات اسرائیل که با ناتو نیز به شراکت گذاشته شد، حاکی است که محمولههای پهپادی ایران بعد از شروع جنگ راهی روسیه شد.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی روز ۳۰ آذر در کنگره آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را «شریک قدرتمند» در جنایات روسیه علیه اوکراین نامید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...