پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » گزارش سی‌ان‌ان از تلاش جمهوری اسلامی برای نفوذ به حساب‌های کاربری معترضان

گزارش سی‌ان‌ان از تلاش جمهوری اسلامی برای نفوذ به حساب‌های کاربری معترضان

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با تهیه و پخش گزارشی درباره دسترسی حکومت ایران به حساب‌های کاربری معترضان در شبکه‌های اجتماعی اظهارات یک معترض بازداشتی در این باره را بازتاب داد.

سی‌ان‌ان در این گزارش که روز دوشنبه ۲۸ آذر منتشر شد به‌نقل از زنی با نام مستعار نگین که در جریان سرکوب اعتراضات بازداشت شده نوشت که مأموران از چت‌های خصوصی تلگرام، مکالمات تلفنی و پیام‌های متنی او استفاده می‌کردند تا او را وادار به اعتراف علیه خود و دیگران کنند.

بر اساس این گزارش، این معترض بازداشتی گفته است مأموران ابتدا حساب او در تلگرام را هک کردند و وقتی بازداشت شد، حساب او را دوباره فعال کردند تا ببینند چه کسانی برای او پیام می‌فرستند و چه می‌نویسند.

سی‌ان‌ان در این گزارش با اشاره به گسترش اعتراضات در کشور تأکید کرده است که «بیشتر توجهات بر تلاش‌های حکومت ایران برای قطع اینترنت متمرکز شده، اما در پشت صحنه برخی نگران‌ دسترسی حکومت به پیام‌رسان‌ها و برخی برنامه‌های کاربردی موبایل‌ها برای کنترل و سرکوب مخالفان هستند».

فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از ایران سال‌هاست که درباره امکاناتی که جمهوری اسلامی از آن برای دسترسی به تلفن‌های همراه معترضان استفاده می‌کند هشدار می‌دهند.

این کارشناسان در عین حال می‌گویند مشخص نیست شرکت‌های فناوری برای مقابله با چنین وضعیتی تا چه اندازه مجهزند.

با این حال یکی از راه‌های نفوذ مأموران به برنامه‌های موبایل معترضان و مخالفان حکومت شرکت‌های مخابراتی تحت تسلط حکومت هستند که اغلب پیام‌های تأیید دومرحله‌ای از طریق آن‌ها برای کاربران فرستاده می‌شود.

در جریان سرکوب اعتراضات سراسری شمار بسیاری از معترضان بازداشتی صرفاً بر اساس پیام‌هایی که در موبایل‌های خود ردوبدل کرده‌اند، به جرائمی چون «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...