پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » سنای بلژیک اعدامهای جنایتکارانه رژیم ایران را محکوم کرد

سنای بلژیک اعدامهای جنایتکارانه رژیم ایران را محکوم کرد

امروز جمعه ۲۵آذرماه سنای بلژیک در جلسه‌یی که شماری از سناتورهای بلژیکی در آن سخنرانی کردند اعدام محسن شکاری را محکوم کرد.

در این قطعنامه آمده است:

محسن شکاری، محکوم به اعدام به‌دلیل شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز پس از مرگ مهسا امینی در حین بازداشت، ۱۷آذر ۱۴۰۱ در سن ۲۳سالگی در ایران اعدام شد. دادگاه انقلاب محسن شکاری را به‌دلیل انسداد یک شریان اصلی در تهران و مجروح شدن یکی از شبه‌نظامیان رژیم در جریان تظاهرات به «دشمن خدا» مجرم شناخته بود. رژیم ایران با این حکم بسیار شدید می‌خواهد معترضان مسالمت‌آمیز را مرعوب کند. علاوه بر این، عفو بین‌الملل از اعدام بیست و هشت نفر دیگر از جمله… . بیم دارد.

این پیش‌نویس قطعنامه در صلاحیت سنا قرار می‌گیرد زیرا به موضوعی فرابخشی مربوط می‌شود. نهادهای فدرال در واقع با مقامات فدرال در صلاحیت در موضوعات روابط بین‌الملل و حقوق‌بشر شریک هستند.

پیشنهاد برای یک قطعنامه

مجلس سنا،

الف. با عنایت به قطعنامه مربوط به وضعیت ایران در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت، مصوب ۲۰مهر ۱۴۰۱ مجلس سنا (سند سنا، شماره ۷-۳۸۲/۳).

ب- با عنایت به اعلامیه جهانی حقوق‌بشر، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کنوانسیون حقوق کودک که جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق شده است.

ج. با توجه به این‌که اعدام محسن شکاری نقض آشکار تعهدات بین‌المللی ایران ذیل میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

د. با توجه به این‌که سازمانهای حقوق‌بشری به محاکمه‌های ساختگی‌ اشاره می‌کنند که در آن معترضان دستگیر شده نمی‌توانند وکیل خود را انتخاب کنند و گاهی اوقات تحت شکنجه مجبور به اعتراف می‌شوند.

ه. با توجه به این‌که مجلس ایران بر احکام شدید از جمله اعدام برای معترضانی که مرگ خشونت‌آمیز مهسا امینی را محکوم می‌کنند، اصرار دارد.

هـ. در حالی که به‌گفته عفو بین‌الملل، بیش از ۱۸۰۰۰ معترض تاکنون دستگیر شده‌اند که بسیاری از آنها هنوز در زندان هستند.

ز. با اشاره به این‌که به‌رغم این‌که ایران یکی از کشورهای عضو کنوانسیون حقوق کودک است، هم‌چنان در ایران اعدام می‌شود

ح. در حالی که ایرانیان مشهوری که به‌طور مسالمت‌آمیز از اعتراضات در ایران حمایت می‌کنند تحت فشار، ارعاب و حتی دستگیری قرار می‌گیرند،

۱) حکم اعدام و اعدام محسن شکاری را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند و حکم اعدام را بدون توجه به واقعیت غیرقابل توجیه می‌داند.

۲) ابراز همدردی با خانواده و دوستان مقتول محسن شکاری.

۳) بار دیگر یادآوری می‌کند که مجازات اعدام در هر شرایطی غیرقابل توجیه است و باقی می‌ماند.

۴) صریحاً حمایت خود را از تمایل مردم ایران برای زندگی در کشوری آزاد، باثبات، فراگیر و دموکراتیک که به تعهدات ملی و بین‌المللی خود در زمینه حقوق‌بشر و آزادیهای اساسی احترام می‌گذارد، ابراز می‌دارد.

۵) از مقامات ایرانی می‌خواهد که به سرکوب وحشیانه اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان پایان دهند.

۶) از دولتهای کشورمان می‌پرسد:

الف) اعدام محسن شکاری را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.

ب) از رژیم ایران بخواهد که به معاهدات بین‌المللی متعددی که طرف آن است احترام بگذارد و اعدام معترضان محکوم به اعدام در آینده را به‌حالت تعلیق در آورد.

ج) از مقامات ایران بخواهد تا مجازات اعدام را تا لغو آن متوقف کنند.

(د) تحت فشار قرار دادن مقامات ایرانی برای ریشه‌کن کردن همه اشکال شکنجه یا سایر رفتارهای ظالمانه در زندانها و در حین بازجویی.

ه) از مقامات ایرانی بخواهد که همه کسانی را که به‌دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز و تلاش برای استفاده از حق اساسی خود برای آزادی بیان زندانی شده‌اند، آزاد کنند

و) از دولت ایران بخواهد که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی را بدون تأخیر اصلاح کند و صراحتاً در هر شرایطی اعمال مجازات اعدام را برای اعمال افراد زیر هجده سال ممنوع کند.

ز) فهرست فعلی افراد و سازمانهایی را که از سفر به اتحادیه اروپا منع شده‌اند و دارایی‌هایشان مسدود شده است، به هر فردی که مسئول نقض حقوق‌بشر علیه هر کسی است که از حق آزادی بیان طبق قانون اساسی خود استفاده می‌کند، بسط دهد.

ح) اصرار با دولت ایران که هلال احمر باید بدون استثنا به همه تظاهر کنندگان زندانی دسترسی داشته باشد.

ط) حمایت خود را از جامعه مدنی ایران و حمایت از تلاشهای مسالمت‌آمیز آن به نفع حقوق‌بشر و دموکراسی.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...