پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » نتانیاهو: اعتراضات جاری ایران مهم‌ترین ناآرامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ است

نتانیاهو: اعتراضات جاری ایران مهم‌ترین ناآرامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ است

بنیامین نتانیاهو، رئیس ائتلاف پیروز در انتخابات کنست اسرائیل که برای تشکیل دولت ائتلافی ماموریت یافته و قرار است برای سومین بار در مقام نخست‌وزیری سکان دولت در این کشور را به‌دست گیرد، در گفت‌وگو با «العربیه» ایران را تهدیدی علیه منطقه‌ و جهان توصیف کرد.

در این گفت‌وگو که در وبسایت «العربیه» انگلیسی قابل دسترسی است، نتانیاهو درباره موضوعات مختلفی، از جمله توافق آبراهام که موجب همکاری بیشتر کشورهای عرب منطقه و اسرائیل می‌شود، توضیح داده است.

او افزود: اعتراضات جاری مهم‌ترین ناآرامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ است. در ابتدا، گمان می‌رفت که این اعتراضات همانند جنبش سبز است، اما اینطور نیست، قوی‌تر از آن است.

نتانیاهو گفت که ناآرامی‌های امروز در ایران نشان‌دهنده «ضعف» جمهوری اسلامی است که برخلاف دیگر قدرت‌های منطقه‌ای مانند اسرائیل و عربستان سعودی «هیچ کاری» برای مردمش انجام نداده است.

نتانیاهو در ادامه می‌گوید که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این اعتراضات منجر به سقوط رژیم می شود یا خیر.

نتانیاهو در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه که از او می‌پرسد آیا اسرائیل خواهد توانست با همسایگانش که از سوی ایران حمایت می‌شوند، از جمله سوریه و قرارداد دریایی با لبنان، وارد همکاری شود، می‌گوید که «نگرانی او از درآمدهایی است که در نتیجه این قرارداد یا همکاری‌های مشابه ممکن است به جیب حزب‌الله واریز شود.»

او در ادامه توضیح داد: «مشکل ایران و گروهای نیابتی‌ آن این است که دید کاملا متفاوتی دارند. آن‌ها می‌خواهند جلوی این پیشرفت (در روابط اسرائیل و سایر کشورهای عرب منطقه) را بگیرند.»

نتانیاهو با بیان این‌که «ایران و سرسپردگان به آن، آشکارا می‌گویند که می‌خواهند بر خاورمیانه تسلط پیدا کنند و چنانچه به طور کامل بر منطقه تسلط یابند، می‌خواهند اسرائیل را نابود کنند»، افزود: «بدیهی است که ممکن است در مورد مسئله دریایی لبنان یک توافق تاکتیکی در دستورکار باشد، اما عملا تحقق یافتنی نیست.»

او در ادامه نیز درباره احتمال وقوع توافق‌هایی جدید با کشورهای مورد حمایت ایران، می‌گوید: «چه نوع توافقی با ایران ببندم؟ روش سر بریدن ما؟ چگونه خودکشی کنیم؟ چگونه به آن‌ها اجازه دهیم زرادخانه هسته‌ای داشته باشند که همه ما را تهدید کنند؟ این یک توافق نیست.»

او در ادامه با تاکید بر این‌که ایران برای امنیت تمام منطقه خطرناک است و همین تهدید نیز باعث شده تا زمینه همکاری‌های کشورهای عرب و اسرائیل فراهم شود، گفت: «آن‌ها از نیروهای نیابتی خود در سوریه استفاده می‌کنند، از نمایندگان خود در یمن استفاده می‌کنند، از نمایندگان خود در لبنان برای پیشبرد چنین سیاستی (ایجاد ناامنی در منطقه)، نه صرفا علیه اسرائیل، بلکه علیه سایر کشورهای عربی استفاده می‌کنند.»

نتانیاهو در ادامه گفت:«بنابراین بله، من فکر می‌کنم که در مقایسه میان توافق‌های مستحکم بین کشورهای همسو و به اصطلاح توافق‌نامه‌هایی با ایران و نمایندگان آن که معمولاً حتی قبل از امضای آن نقض می‌شوند، تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد.»

او در ادامه سخنان خود گفت: «آیا می‌توانیم با ایران قرارداد صلح داشته باشیم؟ طبیعتا نه، چون ایران می‌گوید اسرائیل باید نابود شود.»

نخست‌وزیر جدید اسرائیل افزود که آن‌ها همچنان می‌گویند؛ «شما نباید بسیاری از کشورهای دیگر در خاورمیانه را در کنار خود داشته باشید و این کشورها باید مانند ایران و اساساً به عنوان یاران ایران، مقهور باشند.»

نتانیاهو در ادامه گفت که ایران برای پیشبرد اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه از گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه، یمن و لبنان نه صرفاً علیه اسرائیل، بلکه علیه سایر کشورهای عربی استفاده می‌کند.

بنیامین نتانیاهو در ادامه اظهارات خود به خبرنگار «العربیه»، همچنین به تسهیل‌کننده بودن برجام و توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی برای انجام خرابکاری‌های بیشتر در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: «اول این‌که، مردم ایران از وضع مالی خوبی برخوردار نیستند و برجام صدها میلیارد دلار پول به جیب این رژیم متجاوز سرازیر می‌کند که آن‌ها را همانند گذشته نه برای مردم ایران، بلکه برای طرح‌های تجاوزکارانه خود جهت تسلط بیشتر در خاورمیانه و فراتر از آن هزینه خواهد کرد.»

او همچنین در ادامه گفت که توافق هسته‌ای با ایران این کشور را از هدف ساخت زرادخانه هسته‌ای باز نمی‌دارد، زیرا بر اساس برجام، اگر امروز هم از سر گرفته شود، ظرف ۳ تا ۴ سال، ایران ظرفیت غنی‌سازی نامحدود و غنی‌سازی اورانیوم را تحت مجوز بین‌المللی و تحت نظارت گروه ۵+۱ خواهد داشت.

به گفته نتانیاهو در واقع با احیای برجام، قدرت‌های بزرگ جهان اساسا به ایران این پیام را می‌رسانند که تنها کاری که باید انجام دهد این است که ساخت تسلیحات هسته‌ای را به مدت دو سال به تعویق بیندازید، و بعدا با تائید همین کشورها و در چارچوب همین توافق می‌تواند به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود که این از نظر او «دیوانگی» و «حماقت» است.

نتانیاهو همچنین با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران و تحسین شجاعت مردم معترض ایرانی گفت «به باورم با توجه به آنچه در ایران اتفاق می‌افتد و با توجه به شجاعت فوق‌العاده مردان ایرانی و این زنان خارق‌العاده ایرانی، تغییری در واشنگتن رخ داده است و بسیاری از مردم اکنون در سراسر جهان در بسیاری از کشورها می‌گویند: «شما واقعا نمی‌توانید به عقب و به برجام برگردید و ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دست‌یابی ايران به زرادخانه هسته‌ای به‌کار گیریم.»

بنیامین نتانیاهو در پایان اظهارات خود درباره ایران گفت: «متعهدم که تمام تلاش‌های خود را برای ممانعت از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای به‌کار گیرم. این تعهد راسخ من به خودم و مردم اسرائیل است.»

نتانیاهو تا روز ۲۱ دسامبر یعنی حدود ۶ روز دیگر مهلت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...