پخش زنده
Home » حقوق بشر » مستندسازی نام و مشخصات ۴۴ کودک کشته‌شده در جریان خیزش انقلابی از سوی سازمان عفو بین‌الملل

مستندسازی نام و مشخصات ۴۴ کودک کشته‌شده در جریان خیزش انقلابی از سوی سازمان عفو بین‌الملل

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل اعلام کرد نام و مشخصات ۴۴ کودک کشته شده در جریان خیزش انقلابی مردم ایران را مستند کرده است. این سازمان همچنین از اعمال خشونت بی‌رحمانه‌ حکومت بر خانواده‌های ۱۳ نفر از این کودکان، از جمله بازداشت و تهدید به قتل شدن آنان خبر داد.

بر اساس این گزارش، ۳۴ نفر از این کودکان با گلوله جنگی به قلب، به سر یا سایر اعضای حیاتی کشته شدند.

همچنین دست‌کم چهار کودک با شلیک گلوله ساچمه‌ای از فاصله نزدیک به قتل رسیدند.

پنج نفر نیز بر اثر ضرب و جرح و یک نفر بر اثر شلیک گاز اشک‌آور کشته شدند.

علاوه بر این، عفو بین‌الملل از کشته شدن یک کودک دو ساله و یک کودک شش ساله در زاهدان خبر داد و اعلام کرد دیگر کودکان کشته شده بین ۹ تا ۱۸ سال داشته‌اند.

این سازمان اعلام کرد فشار و آزار خانواده‌های حداقل ۱۳ کودک را مستند کرده و آنان به قتل و تجاوز تهدید شده‌اند.

نهادهای امنیتی اجساد کودکان را در کفن پیچیده و دقایقی قبل از مراسم دفن برنامه‌ریزی شده، پیکرها را به خانواده‌‌ها تحویل داده‌اند.

مجبور کردن خانواده‌ها به دفن نزدیکانشان در روستاهای دورافتاده، منع بستگان از نصب بنرهای بزرگ یادبود یا اشتراک‌گذاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی از دیگر محدودیت‌های ایجاد شده از سوی عوامل سرکوب‌گر جمهوری اسلامی برای خانواده کودکان کشته شده بوده است.

هبه مرایف، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل، گفت که مقامات جمهوری اسلامی نه تنها خانواده‌های کودکان کشته شده را به یک عمر غم و اندوه تسلی ناپذیر محکوم کرده‌اند، بلکه با ارعاب بی‌امان و از طریق محدودیت‌های ظالمانه در تدفین و مراسم بزرگداشت، رنج روحی شدیدی را نیز بر آنها تحمیل کرده‌اند.

کودکان ۱۴ درصد از کشته‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران را تشکیل می‌دهند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقام‌های ایرانی مسوولیت قتل حداقل ۱۹ کودک را رد کرده و کشته شدن ۱۲ نفر از آنان را به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و کشته شدن شش نفر دیگر را به حوادث نسبت داده‌اند.

از میان ۴۴ کودک کشته‌‌ شده، ۱۸ نفر یعنی بیش از ۴۰ درصد در استان سیستان و بلوچستان و ۲۰ درصد هم در شهرهای کردنشین ایران کشته شده‌اند.

پیش از این صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، کشته شدن کودکان و اعمال خشونت علیه آنان در جریان اعتراض‌ها در ایران را محکوم کرده بود.

صندوق کودکان سازمان ملل همچنین به تداوم حملات به مدرسه‌ها اشاره کرد و نوشت: ‌«مدارس باید همیشه مکانی امن برای کودکان باشند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...