پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » خروش دانشجویان در روز شنبه ۱۹ آذر؛ هشتاد و ششمین روز انقلاب مردم ایران

خروش دانشجویان در روز شنبه ۱۹ آذر؛ هشتاد و ششمین روز انقلاب مردم ایران

دانشجویان شماری از دانشگاه‌های کشور در روز شنبه ۱۹ آذر دست به تحصن زدند. این دانشجویان همچون سه ماه گذشته تجمعات اعتراضی خود را در ادامه خیزش انقلابی شهروندان علیه جمهوری اسلامی و هم‌سو با این خیزش برگزار کردند و خواهان آزادی دانشجویان زندانی شدند.

هم‌زمان با اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران که با اعدام محسن شکاری، از معترضان بازداشت شده، شدت بیشتری یافته است، دانشجویان نیز در اعتراض به اعدام این جوان ۲۳ ساله، در روز شنبه تجمع و تحصن کردند.

در دانشگاه رسام کرج، شماری از دانشجویان در اعتراض به اعدام محسن شکاری تجمع کرده و ترانه «برای …» را هم‌خوانی کردند.

دانشجویان دانشگاه الزهرا هم در اعتراض به اعدام محسن شکاری و تداوم بازداشت نیلوفر میرزایی، تجمع و تحصن کردند.

این دانشجویان در تجمع خود پلاکاردهایی با عنوان‌هایی از جمله «نه به اعدام» در دست گرفتند.

جمعی از دانشجویان دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران نیز در اعتراض به بازداشت خشونت آمیز و غیرقانونی محمد شباهتی در داخل پردیس مرکزی در روز ۱۶ آذر، مقابل دفتر ریاست و امور فرهنگی دانشگاه تحصن کردند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی در اقدام اعتراضی متفاوتی نسبت به هفته‌های گذشته، راهپیمایی سکوتی را از میدان اصلی دانشگاه آغاز کردند که به مرور و در طی مسیر، جمعیت بیشتری به آنان اضافه شد.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای حراست و لباس‌ شخصی پشت سر معترضان حضور داشتند اما دانشجویان، مقابل دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی «سرود زن» را هم‌خوانی کردند و به سمت کتابخانه مرکزی به راه افتادند.

هم‌زمان در دانشکده زیست این دانشگاه، شماری از دانشجویان در اعتراض به بازداشت و بی‌خبری از محمد امامی، دانشجوی ورودی ۹۸ بیوتکنولوژی و دیگر دانشجویان در بند این دانشگاه، با وجود جو امنیتی و حضور حراست، تجمع و تحصن کردند.

این دانشجویان در تجمع خود شعارهایی چون «محمد امامی آزاد باید گردد»، «یه دانشجو کم بشه اینجا قیامت می‌شه»، «حراست برو بیرون» و «دانشجو داد بزن حقت رو فریاد بزن» سر دادند.

جمعی از دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نیز در اعتراض به اعدام محسن شکاری و مرگ مشکوک شهاب هاشمی، دانشجوی این دانشکده، تجمع کردند.

تداوم اعتراضات این دانشگاه در حالی است که شوراهای صنفی دانشجویان خبر داد پس از فراخوان‌ها برای برگزاری تجمعی در پی مرگ مشکوک شهاب هاشمی، بیش از ۱۰۰ دانشجو به مدت یک ماه ممنوع‌الورود شدند.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی به جمع دانشجویان معترض دانشگاه فنی دخترانه سنندج یورش بردند.

این دانشجویان در تجمع خود شعارهایی از جمله «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

بر اساس ویدیوی منتشر شده، این دانشجویان پرچم جمهوری اسلامی را در تجمع اعتراضی خود آتش زدند.

دانشجویان این دانشگاه از صبح روز شنبه تجمعی اعتراضی برگزار کرده و با نوشتن نام دختران معترض کشته‌ شده روی زمین، فریاد «آزادی آزادی آزادی» سر داده بودند.

دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران هم با سر دادن شعارهایی چون «ما بچه‌های جنگیم، بجنگ تا بجنگیم» تجمع و تحصن کردند.

دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر هم در تداوم حرکات اعتراضی خود در هفته‌های گذشته، کلاس‌ها را تا آزادی هم‌دانشگاهی‌های خود و به دلیل بازداشت گسترده دانشجویان این دانشگاه، تحریم کردند.

علاوه بر این تجمع‌ها، ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز در اعتراض به اعدام و سرکوب معترضان، با پاشیدن رنگ خون بر دیوارهای این دانشگاه دست به اعتراض زدند.

دانشجویان دانشگاه هنر فردوسی مشهد در اعتراض به صدور و اجرای حکم اعدام برای معترضان، در کلاس‌های این دانشگاه عباراتی از جمله «چگونه بی‌دار شویم، کافی‌ست بیدار شویم» را دیوارنویسی کردند.

در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم در اقدامی نمادین و اعتراضی، گیسوهای بریده شده‌ای به درخت‌های محوطه دانشکده آویزان شد.

تداوم اعتراضات دانشجویی در شرایطی است که در روزهای گذشته همچنان گزارش‌هایی از بازداشت شماری از دانشجویان سراسر ایران منتشر شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...