پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » هشتاد و سومین روز انقلاب مردم اسران – ۱۶آذر روز دانشجو و تظاهرات گسترده شبانه

هشتاد و سومین روز انقلاب مردم اسران – ۱۶آذر روز دانشجو و تظاهرات گسترده شبانه

در پی انتشار فراخوان‌های متعدد برای اعتصاب در روزهای ۱۴، ۱۵، و ۱۶ آذر ماه، بازاریان و کسبه در ده‌ها شهر ایران کرکره مغازه‌های خود را بسته نگه داشتند و مردم هم با حمایت از این اعتصاب، شهرها را به حالت تعطیل درآوردند. این اعتراض‌ها در بسیاری نقاط تا شامگاه ادامه پیدا کرد.

با گذشتن اولین روز اعتصاب و اعتراض‌های سه روزه، همچنان نهادها و تشکل‌های مختلفی از خیزش مردم ایران حمایت می‌کنند و بیانیه‌های متعددی در این‌باره منتشر شده است.

دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه علامه ضمن حمایت از اعتصابات نوشتند: «جوشش خون در خیابان‌های کشور ، سرکوب و خفقان فراگیر مردم و ظلم و ستم روا رفته در این سالها از نیزارهای ماهشهر تا خیابان‌های تهران و سقز و زاهدان چیزی نیست که دانشجویان نسبت به آن منفعل باشند و در برابر آن سکوت پیشه کنند.»

اتحاد آزاد کارگران ایران نیز در بیانیه‌ای گفتند: «روز دانشجوی امسال به مثابه روزی بزرگ و تاریخ‌ساز برای همبستگی کارگران و معلمان و زنان و دانشجویان و عموم توده‌های ستم‌دیده مردم ایران که در فراخوان‌های سه روز اعتصاب و اعتراض خیابانی متبلور شده است می‌رود تا خیزش سراسری و آزادیخواهانه و برابری طلبانه مردم ایران را یک گام مهم دیگر به پیش راند.»

بیانیه‌های مختلفی نیز منتشر شد که در آن امضاکنندگان خواهان پایان تهدید، ارعاب و بازداشت معترضان و آزادی زندانیان سیاسی، به ویژه دانشجویان، شدند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و گروه اتحاد بازنشستگان در بیانیه‌ای مشترک نوشتند: «خواستار آزادی بی قید و شرط دانشجویان زندانی و خروج نیروهای سرگوبگر از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی هستیم.»

کانال تلگرام دانشجویان متحد از تهدید استادان دانشگاه علم و صنعت از سوی حراست خبر داد و نوشت پیرو انتشار نامه ۶۲ تن از آنان، تهدید شده‌اند که در صورت عدم پس گرفتن امضایشان به دادگاه احضار می‌شوند.

شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران خواهان آزادی سریع و بدون قید شرط پریا فرامرزی، دانش‌آموز ۱۶ ساله، شد که پس از بازداشت در روز ۱۶ مهر به زندان شیراز منتقل شده است.

هم‌زمان، شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران خبر داد سوران اسکندر لطفی، سخنگوی این شورا، و مسعود نیکخواه، عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، علاوه بر وثیقه ۲ میلیارد تومانی قبلی، آزاد شدند.

در همین حال گزارشاتی از اعتصابات منتشر شد، از جمله در میان نیروهای پیمانکاری شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر که روز دوشنبه وارد دومین روز اعتصاب خود شدند.

به گفته شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، این کارگران به پایین بودن دستمزد، عدم دریافت حق بهره‌وری و پاداش، عدم اجرای طبقه‌بندی و وجود تبعیض بین کارگران پیمانکاری و رسمی اعتراض دارند.

به گزارش سازمان حقوق بشریهه‌نگاو، ماموران امنیتی برای فشار به بازاریان سنندج، پاوه و کرمانشاه برای بازگشایی مغازه‌هایشان، حساب بانکی شماری از آنان را به صورت غیرقانونی مسدود کرده‌اند.

روابط عمومی سپاه روح الله نیز در تلاش برای جلوگیری از اعتراضات و اعتصابات گسترده در بیانیه‌ای بازاریان دانشجویان و کارگران را «صاحبان حقیقی ایران» خطاب کرد و گفت: «اغتشاشات شکست خورده است.»

این بیانیه دلیل نارضایتی را «رشک و حسد عناصر کوردل» از «پیشرفت های خیره کننده انقلاب اسلامی در حوزه صنایع های‌تک، علوم زیستی، نانو فناوری و هسته ای و موشکی» عنوان کرد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، بازاریان و کسبه در روز دوشنبه ۱۴ آذر، در شهرهایی از جمله تهران، اسلامشهر (استان تهران) اراک، کرمان، شیراز، اِوَز، زرقان و کازرون (استان فارس)، ایلام، کرمانشاه، پاوه (استان کرمانشاه)، اصفهان و یزدانشهر (استان اصفهان)، دشتیاری (سیستان و بلوچستان)، سنندج، سقز، کامیاران و قروه (استان کردستان)، ارومیه و بوکان (آذربایجان غربی) و بجنورد (خراسان شمالی) اعتصاب کردند.

همچنین گرمسار (استان سمنان)، سبزوار، لاهیجان (استان گیلان)، بهبهان (استان خوزستان)، از دیگر شهرهایی است که صحنه اعتصاب‌های سراسری بودند.

در تهران، ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد کسبه لاله‌زار و بازار چراغ‌برق دست به اعتصاب زده و مغازه‌های خود را بسته نگه داشتند. همچنین فروشگاه‌ها و مغازه‌داران در ستارخان و همچنین منطقه نازی‌آباد تهران اعتصاب کردند.

علاوه بر بازار و مغازه‌ها، کارگران ایران نیز به اعتصاب‌ها پیوسته‌اند.

به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، حدود پانصد نفر از نیروهای پیمانکار شرکت پایانه و مخازن پتروشیمی ماهشهر، که کار بارگیری محصولات تولیدی و خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی، فازهای گازی پارس جنوبی و سایر پتروشیمی‌ها را انجام می‌دهند، دست از کار کشیدند.

ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهند که کسبه در چندین شهر از جمله کرمان، اراک و اصفهان، بهارستان، ایذه و زرین‌شهر تا غروب دوشنبه ۱۴ آذرماه همچنان مغازه‌ها را بسته نگه داشتند.

معترضان شامگاه ۱۴ آذر در محله ستارخان و متروی صادقیه هم شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

در دانشگاه‌ها نیز که از همان روزهای آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، دانشجویان اعتصاب‌ها را آغاز کرده بودند، آنان اکنون به این اعتصاب سه روزه پیوسته‌اند.

دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ضمن اعلام اعتصاب در ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، این اعتصاب را « اعتراضی قاطعانه» به آن اساتیدی خواندند که نه تنهااز مردم، دانشجویان‌ و حتی همکارانشان حمایت نکردند، «که گاه با تهدید و ارعاب دانشجویان، در کنار سرکو‌بگر ایستادند».

همچنین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بیانیه‌ای ضمن درخواست برای اعتصابات سراسری گفتند: «در اعتراض به جو اختناق حاکم بر دانشگاه، اعلام می‌کنیم که پایان این هفته یعنی در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر در کلاس درس (چه عملی چه نظری) شرکت نخواهیم کرد.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...