پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » آمریکا: نشانی از بهبود وضعیت زنان در ایران نیست

آمریکا: نشانی از بهبود وضعیت زنان در ایران نیست

در واکنش به پروپاگاندای رژیم جمهوری اسلامی مبنی بر تعطیل شدن فعالیت گشت ارشاد و تلاش آن برای فریب دادن اذهان عمومی جهان، یک سخنگوی دولت آمریکا دوشنبه ۱۴ آبان اعلام کرد که هیچ نشانی از بهبود وضعیت حقوق زنان در ایران وجود ندارد.

همزمان با آن نیز یک مقام کاخ سفید از نقش گشت ارشاد در نقض گسترده حقوق بشر در ایران گفته است.

پیش از این نیز نماینده آلمان در پارلمان اروپا گفته بود که خبر تعطیلی گشت ارشاد صرفا یک «حرکت نمایشی تبلیغاتی» بوده و جنایت‌های اعدام، بازداشت خودسرانه و تجاوز جنسی در ایران به واقعیت‌های هولناک روزمره تبدیل شده است.

خبر تعطیلی گشت ارشاد را اولین‌بار، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در ایران، شنبه ۱۲ آذر، در نشست «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» از تعطیلی «گشت ارشاد» اعلام کرد.

منتظری در پاسخ به یکی از حاضران در این نشست پیرامون گشت ارشاد گفت:«گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد از همانجا نیز تعطیل گردید.»

او همچنین درباره نقش قوه قضائیه پس از تعطیلی این نهاد تصریح کرد: «البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد.»

با این‌وجود، این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دولتی ایران و سپس در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

با افزایش انعکاس این خبر در رسانه‌های بین‌المللی، شبکه خبری «العالم»، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، اعلام کرد که این اظهارنظر دادستان کل کشور ربطی به تعطیلی گشت ارشاد نداشته است و او فقط در پاسخ به سوالی که از او پرسیده شده بود، گفته است که گشت ارشاد از همه جایی که راه افتاده بوده، تعطیل شده است.

همزمان، انسیه خزعلی، معاون ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، روز دوشنبه ۱۴ آذر‌ماه طی اظهار‌نظری با دامن زدن به این جوسازی‌ها، گفته است: «چیزی به اسم گشت ارشاد نداریم؛ پلیس امنیت اخلاقی داریم. البته این شیوه را قبول نداریم؛ آن چیزی که در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد چنین نبود.»

او با این‌حال، ادامه داده است: «پوششی که الان می‌بینید اسلامی نیست؛ طبق پوشش اسلامی هیچ مویی نباید پیدا باشد.»

ناظران می‌گویند که مقامات و رسانه‌های داخل ایران در حالی به جوسازی تعطیلی گشت ارشاد دامن زده‌اند که جمهوری اسلامی درباره نقض حقوق و آزادی‌های زنان با گذشت حدود ۳ ماه از شروع اعتراضات سراسری، عقب‌نشینی نکرده‌ است.

در همین حال، حسین جلالی، نماینده تندرو و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ایران نیز گفته است که «به حول و قوه الهی هزینه بدحجابی و بی‌حجابی را در کشور بالا خواهیم برد.»

او ابراز امیدواری کرده که «تا دو هفته دیگر طرح عفاف و حجاب اجرا خواهد شد.»

بحث تعطیلی گشت ارشاد به زعم بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی تاکتیکی از سوی جمهوری اسلامی برای تحت شعاع قرار دادن خیزش انقلابی ایرانیان است که پس از گذشت نزدیک به سه ماه توانسته همبستگی گسترده و افکار عمومی جهان را به خود معطوف کند.

بسیاری به همزمانی این اظهارنظر غیرشفاف با شروع اعتصابات در ده‌ها شهر ایران و صدور فراخوان‌های گسترده برای حضور مردم در تجمع‌های اعتراضی ۱۴، ۱۵، ۱۶ آذرماه، اشاره کرده و آن را فریب‌کاری دیگری از سوی دستگاه پروپاگاندای رژیم جمهوری اسلامی خوانده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...