پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » حمله دادستان کل به مولوی عبدالحمید: آقایی که برای زن هیچ حرمتی قائل نیست

حمله دادستان کل به مولوی عبدالحمید: آقایی که برای زن هیچ حرمتی قائل نیست

در ادامه واکنش‌ها به مواضع مولوی عبدالحمید، محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، امام جمعه اهل سنت زاهدان را «آن آقایی» نامید که «برای زن هیچ حرمتی قائل نیست».

وی که در نشستی با عنوان «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» سخن می‌گفت، آقای عبدالحمید را متهم کرد که با این تفاسیر، «در سیستان‌ و‌ بلوچستان نشسته… و امروز سنگ حمایت از زن را به سینه می‌زند».

اشاره وی به موضع‌گیری‌های اخیر مولوی عبدالحمید در حمایت از اعتراضات «زن زندگی آزادی» است.

در جریان اعتراضات اخیر و پس از جمعه خونین زاهدان، بارها تصاویر و ویدئوهایی بی‌سابقه از زنان در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان منتشر شده که در حال شعار دادن در خیابان‌ها و حمایت از اعتراضات یا حمل دست‌نوشته‌های اعتراضی هستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه، ۱۱ آذر، نیز گامی جلوتر گذاشت و از حقوق بهاییان در ایران که مورد آزار و اذیت سیستماتیک حاکمیت قرار دارند نیز دفاع کرد.

وی در طول خطبه‌های نماز جمعه که بارها با تکبیر تائیدآمیز نمازگزاران مواجه شد، گفت حق و حقوق همه ایرانی‌ها از هر مذهب و قومی «باید رعایت شود».

او تاکید کرد: «همه ایرانی هستیم و یکی هستیم، از زرتشتی تا دراویش و همه ادیان، حتی بهایی هم انسان است و ایرانی است و حقوق دارد و باید حقوقش رعایت شود».

جمهوری اسلامی هنوز واکنشی نسبت به این اظهارات جدید نشان نداده است.

اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل، شامگاه پنج‌شنبه، دهم آذرماه، در سخنان خود به او حمله کرده و گفت: «اون آقایی که در سیستان و بلوچستان نشسته و خودشان برای زن هیچ حرمتی قائل نیست، امروز سنگ حمایت از زن را به سینه می‌زند.»

بعد از کشتار معترضان در زاهدان که به دنبال انتشار خبر تجاوز یک فرمانده انتظامی به یک دختر بلوچ به خیابان آمده بودند، مولوی عبدالحمید بارها به صراحت از سیاست‌های جمهوری اسلامی و تبعیض چندین دهه علیه مردم ایران و اهل سنت انتقاد کرده است.

آقای عبدالحمید روز جمعه در واکنش به بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس مبنی بر «توصیه علی خامنه‌ای به بی‌آبرو کردن» او نیز به صورت غیرمستقیم پاسخ داد: «حرمت و محبت نزد مردم را خدا داده، اگه ما داریم. خدا عزت می‌دهد و می‌گیرد، عزت را کس دیگه‌ای نمی‌تواند بگیرد.»

در یکی از این بولتن‌ها به تاریخ سوم آذر ۱۴۰۱ آمده است که بر اساس «شنیده‌ها»، رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به «جمع‌بندی» شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی مبنی بر بازداشت امام جمعه اهل سنت زاهدان، «دستور» داده‌ مولوی عبدالحمید «نباید بازداشت شود. بلکه باید بی‌آبرو شود».

در این بولتن آمده که علی خامنه‌ای به حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، دستور داده به مولوی عبدالحمید «هشدار دهید… سیاست کلی نظام بر این است که فعلاً با مولوی عبدالحمید مدارا شود. نباید اقدامی شود که او دوباره خشمگین شود و اهل سنت را به خیابان‌ها فرابخواند».

با این حال در این بولتن تاکید شده که «تدبیر بر این است که به تدریج توانایی مولوی عبدالحمید سلب شود».

به نظر می‌رسد یکی از تلاش‌ها برای «بی‌آبرو کردن» وی، تمرکز بر روی موضوع زن و حقوق زنان باشد که دادستان کل ایران نیز تلاش کرده به صورت گذرا درباره آن صحبت کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...