پخش زنده
Home » حقوق بشر » هرانا: ۴۵۱ نفر از جمله ۶۴ کودک در اعتراضات سراسری ایران کشته شده‌اند

هرانا: ۴۵۱ نفر از جمله ۶۴ کودک در اعتراضات سراسری ایران کشته شده‌اند

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد از ۲۶ شهریور تا دوشنبه ۷ آذر در جریان اعتراضات سراسری در ایران دست‌کم ۴۵۱ نفر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

در گزارش هرانا آمده که طی این مدت، ۶۲ «کودک» ‌نیز کشته شده و ۱۸ هزار و ۱۸۳ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

در همین رابطه، صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف»، با انتشار بیانیه‌ای کشته‌شدن کودکان توسط ماموران حکومتی جمهوری اسلامی را محکوم کرد و خواستار توقف خشونت در ایران شد.

یونیسف در بیانیه خود خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک بوده و موظف است از حق زندگی، آزادی، حریم خصوصی، آزادی اندیشه و حق برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز کودکان حمایت کرده، احترام گذاشته و آن را اجرایی کند.»

پیشتر، در واکنش به کشته‌شدن کودکان توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی، مهتاب کرامتی، بازیگر ایرانی کناره‌گیری خود را از سمت سفیر یونیسف در ایران اعلام کرده بود.

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک «دیپلمات غربی» گزارش داد ایالات متحده و دیگر کشورها فعالانه تلاش می‌کنند حکومت ایران را از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد حذف کنند.

بنا به این گزارش، ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این باره تهیه کرده که در آن سیاست‌ها و اقدامات حکومت ایران به‌شدت در تضاد با «حقوق زنان و دختران» و «ماموریت کمیسیون مقام زن» بیان شده است.

پیش از این هم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد طی نشستی در سوم آذر، تشکیل یک «کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی» درباره سرکوب و نقض سیستماتیک حقوق شهروندان طی اعتراضات سراسری جاری در ایران را تصویب کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...