پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » شخصیت‌های دینی خاش، تفتان و میرجاوه خواستار توقف «ماشین سرکوب» جمهوری اسلامی شدند

شخصیت‌های دینی خاش، تفتان و میرجاوه خواستار توقف «ماشین سرکوب» جمهوری اسلامی شدند

ائمه جمعه، جماعت و علمای دینی شهرستان‌های خاش، تفتان و میرجاوه با انتشار بیانیه‌ای، خواستار «توقف ماشین سرکوب» در ایران شده و با اشاره به حادثه کشتار زاهدان در ۸ مهر و کشتار خاش در ۱۳ آبان، به رفتار جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

این بیانیه که سه‌شنبه ۸ آذر منتشر شد، ضمن محکومیت سرکوب مرگ‌بار اعتراضات در ایران به ویژه در استان کردستان و شهرهای کردنشین، موضع‌گیری واحد علمای اهل سنت سراسر ایران را نشانه‌ای از «همبستگی ملی» دانست.
شخصیت‌های اهل سنت در این بیانیه، بازداشت و حمله به نیروهای انتظامات مسجد مکی زاهدان و مسجد الخلیل خاش در هفته‌های گذشته را نیز محکوم کرده و آن را «یورش نیروهای سرکوبگر» توصیف کردند.

به گفته نویسندگان این بیانیه، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در مساجد اهل سنت به دنبال ایجاد «ترس و وحشت» در بین نمازگزاران و «مسجد هراسی» هستند.

منابع «العربیه فارسی» نیز پیشتر اطلاع داده بودند که نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی در جریان بازجویی معترضان در شهر پهره(ایرانشهر) از آن‌ها خواسته بودند تا از حضور در مراسم نماز جمعه «مسجد نور» این شهر خودداری کنند.

شخصیت‌های دینی شهرستان‌های خاش، تفتان و میرجاوه در ادامه بیانیه خود، ضمن اعلام همبستگی با عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان، از مواضع و درخواست‌های او اعلام حمایت کردند.

این بیانیه همچنین خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی کشور از جمله معترضینی شده است که در جریان خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند.

شخصیت‌های اهل سنت در این بیانیه همچنین بر رسیدگی به حقوق زنان ایران تأکید کرده و تشکیل اعتراضات مسالمت‌آمیز را حق مردم ایران دانستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...