پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » فرانس ۲۴: گلوله‌های ساچمه‌ای ساخت اروپا به معترضان ایرانی شلیک می‌شود

فرانس ۲۴: گلوله‌های ساچمه‌ای ساخت اروپا به معترضان ایرانی شلیک می‌شود

بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط شبکه تلویزیون «فرانس ۲۴»، نیروهای جمهوری اسلامی ایران که مامور سرکوب اعتراضات مردمی در سه ماه اخیر در نقاط مختلف کشور هستند، به صورتی گسترده از فشنگ‌های تفنگ ساچمه‌ای که پوکه آن ساخت یک شرکت اسلحه‌سازی اروپای غربی است، استفاده می‌کنند.

«چدایت» یک کمپانی مشترک فرانسوی- ایتالیایی است که در هر دو کشور عضو اتحادیه اروپا دفاتر و کارخانه دارد.

در حالی که جمهوری اسلامی تحت تحریم تسلیحاتی قرار دارد، استفاده نیروهای امنیتی حکومت ایران از مهمات ساخت دو کشور غربی این سئوال را مطرح کرده که این گلوله‌ها چگونه به دست ایران رسیده است؛ چنین معاملاتی نقض صریح قوانین اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

این در حالی است که دست‌کم فرانسه از مطالبات مردم ایران حمایت و رئیس جمهوری فرانسه شخصا به جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرکوب‌ها اعتراض کرده است.

تحقیق شبکه «فرانس ۲۴»، که روز جمعه، چهارم آذر منتشر شد، بر اساس تصاویر روشن از فشنگ‌های به کار رفته از سوی ماموران جمهوری اسلامی در تظاهرات در چند شهر ایران صورت گرفته است.

این گزارش افزوده با وجود آن‌که ماموران دخیل در سرکوب‌ها دستور دارند که پوکه‌ها را جمع‌آوری کنند تا به دست مردم نیفتد، اما در ده‌ها فیلم پخش شده در فضای مجازی، انواع پوکه‌ها، از جمله پوکه ساچمه‌ای تولید شده در کارخانه‌های «چدایت»، با مارک، شماره سریال و جزییات دیگر آن دیده شده است.

«چدایت» با تولید سالانه بیش از یک میلیارد فشنگ خالی، بزرگ‌ترین تولید کننده کلاهک‌های شلیک در جهان است.

این کارخانه کارتریج‌های خالی را با محفظه‌ پلاستیکِ سخت، اما با پایه فلزی تولید می‌کند و تولیدکنندگان دیگر کارتریج‌ها را با ماده انفجاری پر می‌کنند.

پنج کارشناس تحریم‌ها در اتحادیه اروپا به این شبکه گفتند که ممنوعیت صادرات مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به ایران، شامل مهمات تفنگ ساچمه‌ای و لوازم جانبی آن نیز هست حتی اگر تنها پوسته‌های تفنگ ساچمه‌ای باشد. این تحریم‌ها بر ضرورت نظارت بر زنجیره فروش نیز تاکید دارد.

دفاتر کارخانه‌های «چدایت» در فرانسه و ایتالیا به مراجعات شبکه «فرانس ۲۴» پاسخ نداده‌اند، اما یکی از نیروهای امنیتی ایرانی وجود این ساچمه‌ها در ایران با عنوان ساچمه شکاری را تایید کرده است.

تصاویر بسیاری از معترضین ایرانی که بدن آن‌ها با ده‌ها گلوله ساچمه‌ای زخمی شده در دوره اخیر منتشر شده است. در مواردی شلیک شمار زیادی ساچمه به مرگ نیز منجر شده است. شماری از زخمی‌ها هم با اصابت ساچمه به چشم خود نابینا شده‌اند.

صدها پزشک عضو انجمن چشم‌پزشکی ایران ده روز پیش در نامه به رئیس این انجمن خواستند در باره تبعات صدمات در اثر اصابت ساچمه و نیز گلوله‌های موسوم به «پینت بال»، به مقامات حکومتی هشدارهای ضروری داده شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...