پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » آمریکا «سوءاستفاده از آمبولانس‌ها و خدمات درمانی» برای سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرد

آمریکا «سوءاستفاده از آمبولانس‌ها و خدمات درمانی» برای سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای سوءاستفاده مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی از آمبولانس‌ها و خدمات درمانی با هدف سرکوب اعتراضات در ایران را «منزجرکننده» خواند و چنین اقدامی را محکوم کرد.

در این بیانیه که روز چهارشنبه دوم آذر در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده‌است دولت جو بایدن «از گزارش‌های دریافتی از ایران مبنی‌بر سوءاستفاده مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی از آمبولانس‌ها برای بازداشت معترضان و همچنین انتقال نیروهای حکومتی برای سرکوب اعتراضات و نیز تداوم بازداشت معترضان مجروح و آسیب‌دیده که نیازمند مداوای پزشکی‌اند، انزجار خود را ابراز می‌کند».

ند پرایس با تاکید بر این‌که توسل حکومت ایران به چنین تاکتیک‌هایی، اعتماد عمومی به خدمات درمانی را خدشه‌دار می‌کند، افزوده است: «جای شگفتی نیست که مردم ایران در اعتراض به نقض آشکار حقوق انسانی خود به‌پا خاسته‌اند».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «این رویه نشان می‌دهد که رهبری ایران تا چه اندازه از مردم خود می‌ترسد و تا چه حد برای سرکوب مخالفان به‌دست مردم ایران تلاش خواهد کرد».

این بیانیه می‌افزاید: «ما با اعضای جامعه پزشکی ایران که بارها سوءاستفاده مقامات و مسئولان از خدمات درمانی به عنوان بخشی از سرکوب خشونت‌بار معترضان مسالمت‌جو را محکوم کرده‌اند، موافق و همراه هستیم».

روز هشتم مهر، نزدیک‌به دو هزار پزشک ایرانی در بیانیه‌ای خطاب به حکومت جمهوری اسلامی ضمن «محکوم کردن خشونت علیه شهروندان»، خواهان توقف استفاده از تجهیزات و نشان‌های پزشکی برای اهداف امنیتی و نظامی شده بودند.

پس از آن، روز ۱۲ آبان نیز در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسید بیش از چهارصد پزشک، دندانپزشک و داروساز در تبریز «هرگونه استفاده از امکانات و اعتبار جامعه پزشکی، برای سرکوب معترضین را محکوم» کردند.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است: «دنیا نظاره‌گر ایران است. استفاده از آمبولانس و خدمات پزشکی برای سرکوب معترضان مسالمت‌جو یکی از بسیار اقدامات دهشتناکی است که آشکارکننده رفتار رژیم است. نقض حقوق بشری که از سوی حکومت [جمهوری اسلامی] به مردم ایران تحمیل می‌شود نباید بدون عواقب بماند».

در پایان این بیانیه آمده است که واشینگتن «به‌همراه شرکای خود در تلاش است تا به‌سرعت از طریق اقدامات یک‌جانبه و چندجانبه از جمله سازمان ملل، ایران را برای استفاده از خشونت علیه مردم خود، به‌ویژه زنان و دختران، در جریان سرکوب وحشیانه معترضان مسالمت‌جو پاسخگو کند».

از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران به کشته شدن (ژینا) مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» نیروی انتظامی، عکس‌ها و ویدئوهای متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد پلیس و نیروهای امنیتی از آمبولانس‌ها برای انتقال معترضان بازداشت‌شده به کلانتری‌ها استفاده می‌کنند.

در تصاویر دیگری، نیروهای نظامی زن و مرد در آمبولانس‌ها دیده می‌شوند که در سطح شهر تردد می‌کنند. حتی تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد خودروهایی با پلاک نظامی و با ظاهر آمبولانس یا آمبولانس‌هایی بدون پلاک در سطح شهر تردد می‌کنند.

طی هفته‌های گذشته، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و نهادهای حقوق بشری کوشیده‌اند استفاده از آمبولانس توسط جمهوری اسلامی برای اهداف امنیتی و نظامی را به نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان صلیب سرخ جهانی گزارش دهند.

عذرا ضیا، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور حقوق بشر، نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا تاکید کرد که جلسه ویژه شورای حقوق بشر،‌ گام مهمی برای پاسخگو کردن دولت ایران در قبال رفتار ظالمانه علیه مردم خودش محسوب می‌شود، و آمریکا انتظار دارد این نهاد برای پاسخگو کردن دولت ایران، اقدامات بیشتری را در نظر بگیرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صبح پنج‌شنبه سوم آذر نشست ویژه‌ای درباره اعتراض‌های جاری در ایران برگزار خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...