پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » رییس اطلاعات ارتش اسرائیل از احتمال غنی سازی ۹۰ درصدی توسط ایران خبر داد

رییس اطلاعات ارتش اسرائیل از احتمال غنی سازی ۹۰ درصدی توسط ایران خبر داد

هم‌زمان با سخنان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ذخایر ایران برای ساخت یک بمب اتمی، آهارون هالیوا، رییس بخش اطلاعات ارتش اسرائیل، از احتمال غنی سازی ۹۰ درصدی از سوی جمهوری اسلامی خبر داد.

آهارون هالیوا، رییس بخش اطلاعات ارتش اسرائیل، در کنفرانس امنیتی منامه گفت ایران احتمالا به زودی دستکم یک غنی‌سازی ۹۰ درصدی در سطح تسلیحاتی انجام خواهد داد.

در همین حال دانیل شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل، گفت که «باید تمرکز بر جلوگیری از حرکت ایران به سمت ساخت کلاهک اتمی باشد، از جمله با گزینه نظامی.»

جروزالم پست پیش از این به نقل از مقامات اسرائیل که نامشان ذکر نشده، گزارش داده بود که جمهوری اسلامی حتی در صورت غنی سازی ۹۰ درصدی، برای رسیدن به قابلیت انفجار بمب اتمی دو سال فاصله دارد.

قابلیت انفجار سلاح هسته‌ای چند مرحله دارد و از جمله آن ایجاد قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برای موشک‌های بالستیک است. جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش در پروژه‌ای تحت عنوان «آماد» برای ایجاد این قابلیت بر روی موشک های خود فعالیت می‌کرده و بر اساس اسناد افشا شده توسط اسرائیل، محسن فخری‌زاده یکی از مدیران این پروژه بوده است.

خبرگزاری رویترز در شهریور ماه بر اساس یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده بود که ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران با خلوص ۶۰ درصد، به ۵۵ کیلوگرم رسیده است که در صورت غنی‌سازی با خلوص‌ بالاتر، از میزان لازم برای تولید بمب اتمی بیشتر است.

در همین حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی گفت که ایران مواد لازم برای داشتن بیش از یک بمب را دارد.

به گفته گروسی، در عین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعاتی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد، در اختیار ندارد.

او تاکید کرد که ایران هنوز به نقطه بی بازگشت هسته‌ای نرسیده « اما باید خیلی سخت کار کنیم تا به آنجا نرسیم».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۶ آبان قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی مبنی بر درخواست از جمهوری اسلامی برای همکاری فوری با آژانس در مورد سایت‌های مشکوک مریوان، ورامین و تورقوزآباد را تصویب کرد.

از سوی دیگر سه کشور اروپایی در بیانیه خود در این نشست از جمهوری اسلامی خواستند فورا به تشدید تنش‌های هسته‌ای پایان دهد و با بازگشت به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شرایط را برای شفافیت کامل ایجاد کند.

مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به این بیانیه اعلام کردند که سفر برنامه ریزی شده مدیر کل آژانس و هیات همراهش به تهران لغو خواهد شد.

رافائل گروسی در واکنش به این سخنان اعلام کرد که لغو سفر او و هیات همراهش به تهران وضعیت روابط ایران و آژانس را بدتر خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...