پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » بازتاب سرکوب «وحشیانه» و چشم‌انداز اعدام معترضان، در رسانه‌های جهان

بازتاب سرکوب «وحشیانه» و چشم‌انداز اعدام معترضان، در رسانه‌های جهان

رسانه‌های اروپا صبح پنج‌شنبه گزارش‌هائی درباره سرکوب خونین اعتراضات سراسری و صدور احکام اعدام علیه معترضان منتشر کرده‌اند.

روزنامه‌های عمده اسپانیا در میان خبرهای مربوط به ایران از جمله به حمله پهپادی در دریای عمان به نفتکش مرتبط با سرمایه‌دار اسرائیلی پرداخته‌اند و همچنین می‌نویسند: «کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مدنی را محکوم کرد.»

ال پائیس، چاپ مادرید، روز پنج‌شنبه به نقل از منابع رسمی حکومت ایران تیتر زده که در اثر تیراندازی در دو شهر ایذه و اصفهان در اعتراضات شبانه علیه نظام درسالگرد آبان خونین در ایران، ، دست کم ۱۲ نفر کشته شدند. محدودیت اینترنت و کمبود خبرهای رسمی،‌ یافتن اطلاع از دامنه اعتراضات را دشوار می‌کند.

ال‌هرالدو اسپانیا خبر کشته شدن ۱۲ نفر را با خبر تیراندازی وحشیانه نیروی امنیتی به مسافرانی که روی سکوی یک ایستگاه متروی تهران علیه حکومت شعار می‌دادند، ترکیب کرده و با انتشار ویدیوهائی از خشونت شدید سرکوبگران از جمله پرت کردن خانم میان‌سال از پله‌ها، می‌نویسد برخی مسافران مترو در حال فرار از تیراندازی زیردست و پا گیر کردند.

روزنامه آلمانی زایت هم گزارشی در باره تیراندازی وحشیانه نیروی امنیتی در مترو به استناد ویدیوهای رسیده از کاربران منتشر کرده. روزنامه سراسری زایت در گزارشی اختصاصی از خبرنگار امید رضائی به ۱۴ معترضی پرداخته است که قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای آنها حکم اعدام صادر کرده با به جرائمی که حکم اعدام دارد، متهم شده‌اند. زایت با استناد به گزارش سازمان حقوق بشری هرانا می‌نویسد تاکنون یکهزار و ۶۰۰ تن از ۱۴ هزار بازداشت‌شده شناسائی شده‌اند.

فرانکفورتر آلگماینه حمله پهپادی به نفتکش مرتبط با اسرائیل در دریای عمان پرداخته و زیر عکس آتشسوزی نوشته اسرائیل حکومت ایران را مقصر می‌داند که از سال ۲۰۲۱ چندین حمله به کشتی‌های تجاری و جنگی در منطقه انجام داده.

اشپیگل با استناد به نظرسنجی اختصاصی موسسه سی‌وی که بعد از انتشار سخنان شدیدالحن صدراعظم اولاف شولتز در باره خشونت وحشیانه نیروی امنیتی علیه معترضان در ایران انجام گرفته، می‌نویسد اکثریت آلمانی‌ها، دوسوم، معتقدند شولتز کار درستی می‌کند که می‌خواهد فشار بر جمهوری اسلامی افزایش یابد.

روزنامه‌های فرانسه به خشونت علیه معترضان، احکام اعدام و همچنین تیرگی روابط فرانسه با جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

روزنامه دست چپی لوموند، چاپ پاریس عصر چهارشنبه می‌نویسد:« رابطه دو کشور پستی‌بلندی‌های بسیار داشته. در پی دو ماه اعتراضات سراسری، احکام اعدام جدید برای معترضان صادر شده و می‌افزاید در اعتراضات دو روز اخیر دست کم ۷ نفر کشته شده‌اند.»

روزنامه دست راستی فیگارو چاپ پاریس در میان گزارش‌های مربوط به ایران می‌نویسد:« واشنگتن و اسرائیل حکومت ایران را مسئول حمله به نفتکش در آب‌های عمان می‌دانند و از جک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نقل قول کرده که می‌گوید در حمله از پهپاد استفاده شده.»

روزنامه ورزشی اکیپ چاپ پاریس نتیجه مسابقه دوستانه روز سه‌شنبه میان تیم ملی ایران و تیم تونس را چاپ کرده که با نتیجه دو بر صفر پایان گرفت و می‌نویسد: «ایران که در یک بحران سیاسی غوطه‌ور شده، اجازه نداد این مسابقه پخش شود.»

رادیوی دولتی سراسری فرانس‌انتر فرانسه می‌نویسد: «پس از پذیرائی رئیس جمهوری فرانسه از چهار زن ایرانی در کاخ الیزه، حکومت ایران سرویس مخفی فرانسه را به دست داشتن در جنبش سراسری زنان ایران متهم کرده است و می‌افزاید روابط فرانسه و حکومت ایران به عصر یخبندان قدم گذاشته.»

روزنامه‌های عمده آمریکا و انگلستان، سرکوب معترضان جوان و تیراندازی مرگبار در پاسخ شعارهای ضدحکومتی را در میان اخبار دیگر مربوط به ایران، از جمله پهپادپرانی در دریای عمان، پوشش داده‌اند.

وال استریت ژورنال به مشکلات احیای توافق اتمی برجام پرداخته است و در جدیدترین گزارش خود می‌نویسد:«حکومت ایران موضع سازمان ملل در باره ممانعت از تحقیقات آژانس انرژی اتمی را رد کرد. تحقیقات آژانس به مانع کلیدی توافق آمریکا با حکومت ایران بر سر احیای برجام تبدیل شده.»

نیویورک تایمز در گزارش‌ اختصاصی، هزینه‌های شخصی اعتراض علیه جمهوری اسلامی را منعکس می‌کند. نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه سراغ برنامه نویس کامپیوتر مسعود ۲۷ ساله رفته که بعد از سوراخ شدن جای جای پوست بدنش با ده‌ها گلوله‌ی ساچمه‌ای، برای درمان به سلیمانیه عراق پناه برد. او می‌گوید پلیس معترضان زخمی را در بیمارستا‌ن‌ها بازداشت می‌کند.

واشنگتن پست در گزارش‌های پنج‌شنبه به فعالیت‌های برون‌مرزی نیروهای امنیتی حکومت ایران پرداخته و در یک گزارش اختصاصی به نقل از اداره امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های اینترنتی آمریکا می‌نویسد: «هکرهای جمهوری اسلامی چندین نهاد دولتی و خصوصی در آمریکا را هدف نفوذ و خرابکاری قرار دادند و از جمله به سازمان دولتی‌ای که به شکایات کارمندان دولت فدرال آمریکا رسیدگی می‌کند، حمله کردند.»

سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که هکرهای ایرانی در یک ترفند برای برداشت رمز ارز، به شبکه دولت آمریکا لطمه زدند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد ستاد مرکزی فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا «سنت کام» می‌گوید نفتکش اسرائیلی «پاسیفیک زیرکان» با یک پهپاد ساخت ایران مورد حمله قرار گرفت.

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از مقامات اطلاعاتی-امنیتی آمریکا و اسرائیل می‌نویسد:«پهپادی که به نفتکش متعلق به یک اسرائیلی حمله کرد، از پایگاه سپاه پاسداران در جنوب ایران شلیک شده بود که نشان می‌دهد، سپاه پاسداران مستقیما وارد عمل شده و دیگر از نیروهای نیابتی استفاده نمی‌کند.»

و جروزالم پست در یک تحلیل سراغ پاسخ این سئوال رفته که آیا حکومت ایران تنش در دریای عمان را افزایش می‌دهد؟ ست فرانتزمن می‌نویسد نه تنها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، بلکه دیگر کشتی‌ها در دریای عمان هدف حملات جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...