پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » هشدار گروسی درباره احتمال لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده با جمهوری اسلامی: وضعیت بدتر می‌شود

هشدار گروسی درباره احتمال لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده با جمهوری اسلامی: وضعیت بدتر می‌شود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد دیدار هفته آینده با مقامات جمهوری اسلامی برای پایان دادن به بن‌بست گفت‌وگوها درباره کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ایران برگزار شود.

رافائل گروسی روز چهارشنبه ۲۵ آبان در توئیتی نوشت: «امیدوارم دیدار فنی با ایران که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، انجام شود».

توئیت آقای گروسی واکنشی به اظهارات روز چهارشنبه محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران بود که گفت فعلا هیچ سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار قرار ندارد.

او پس از انتشار توئیت یادشده در یک نشست خبری گفت، سخنان او واکنشی به اظهار محمد اسلامی بوده که در رسانه‌های ایران منعکس شده است و افزود که ایران تاکنون این تصمیم را رسما به آژانس اعلام نکرده است.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد پیامدهای لغو این دیدار گفت: «وضعیت را از آنچه که هست بدتر خواهد کرد. ما هیچ پیشرفتی نداریم».

اظهارنظرهای مقامات ايران و آژانس همزمان با شروع نشست شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود که يکی از دستور جلسات مهم آن بررسی همکاری ايران با بازرسی‌های آژانس است.

مذاکرات دو طرف در مورد نتایج تحقیقات چندساله آژانس در مورد منشا اورانیوم در سه تاسیسات اعلام نشده ایران از چند ماه پیش به بن‌بست رسید.

دو طرف توافق کرده بودند که برای حل این بن بست در تهران دیدار کنند و آژانس می‌گوید انتظار دارد که ایران در مورد منشا اورانیوم در این تاسیسات، «اطلاعات فنی موثقی» در اختیار این نهاد قرار دهد.

بن‌بست در این زمینه به یکی از موانع مهم در مذاکرات احیای برجام بدل شده و قدرت‌های غربی پيش‌نويس قطعنامه جدیدی را به شورای حکام آژانس ارائه خواهند داد که ایران را به پاسخگویی به سئوالات بازرسان این نهاد موظف می‌کند.

در بخشی از پیش‌نویس این قطعنامه آمده که «تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ایت است که ضرورت فوری و حیاتی دارد ایران به صورت دقیق به این نهاد پاسخ داده و با آن همکاری کند.»

به نظر می‌رسد سخنان روز چهارشنبه محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران واکنشی به اين قطعنامه است که متن آن به صورت مشترک توسط آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان تهیه شده و در روزهای آینده در جلسه شورای حکام آژانس به رای گذاشته خواهد شد.

آقای اسلامی گفته که ایران با پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای غربی مخالف است.

در ماه ژوئن نیز قطعنامه مشابهی با اکثریت آرای ۳۵ عضو شورای حکام آژانس تصویب شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...