پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » واکنش دولت کانادا به حذف توییت ترودو در مورد حکم اعدام «۱۵ هزار معترض» در ایران

واکنش دولت کانادا به حذف توییت ترودو در مورد حکم اعدام «۱۵ هزار معترض» در ایران

یک‌ سخنگوی‌ دولت کانادا در مورد دلیل حذف توییت جاستین ترودو در مورد اعتراضات ایران توضیحاتی را ارائه کرد.

پس از آن که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، توییتی را که در زمینه محکومیت احتمال صدور احکام اعدام برای «۱۵ هزار معترض» در ایران فرستاده بود پاک کرد، یک سخنگوی دولت ترودو گفت که این توییت بر اساس نگرانی‌های جدی مطرح شده توسط فعالان بین‌المللی حقوق بشر و هشدار درباره احکام احتمالی آینده از جمله «مجازات اعدام برای هزاران معترض ایرانی زده شده بود.»

این پست آقای ترودو توسط چهره‌هایی از جمله سوفی ترنر، بازیگر کانادایی، و ویولا دیویس، بازیگر آمریکایی، به اشتراک گذاشته شد و به مدت ۱۲ ساعت در دسترس بود.

سخنگوی دولت کانادا به «سی‌ان‌ان» گفته است که توییت فاقد اطلاعات تکمیلی بود و برای همین حذف شد.

او افزود: «ما نباید از این واقعیت غافل شویم که یک نفر به اعدام محکوم شده است و نمایندگان مجلس ایران نباید خواستار صدور حکم اعدام شوند. او گفت در حال حاضر ده‌ها معترض توسط نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

پس از خبرساز شدن نامه ٢٢٧ نماینده مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه به منظور «برخورد قاطعانه» با معترضان و صدور مجازات‌های مستوجب اعدام، جمعی از کارشناسان سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از مقامات دولت ایران خواستند از صدور کیفرخواست با حکم اعدام برای شرکت کنندگان در تظاهرات دست بردارد.

سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار رفع همه اتهامات علیه تظاهرات‌کنندگان شده است و هشدار داده است که حکومت ایران تنها می‌تواند مجازات اعدام را برای «جدی‌ترین جنایات» طبق تعریف و قوانین بین المللی اعمال کند.جرمی لارنس در یک نشست مطبوعاتی سازمان ملل در ژنو گفت دست‌کم ۱۰ معترض به جرائمی متهم شده‌اند که جمهوری اسلامی حکم اعدام را برای آنها در نظر گرفته است.

نهادهای حقوق بشری می‌گویند تاکنون دست‌کم ۳۲۶ نفر در اعتراضات اخیر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...