پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » درخواست نرگس محمدی از جاوید رحمان، برای جلوگیری از صدور حکم اعدام علیه بازداشت‌شدگان

درخواست نرگس محمدی از جاوید رحمان، برای جلوگیری از صدور حکم اعدام علیه بازداشت‌شدگان

نرگس محمدی در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، از او خواست تا از صدور حکم اعدام علیه بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران جلوگیری کند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در نامه‌ به جاوید رحمان از خواست تا از تمام قدرت و ظرفیت سازمان ملل «برای توقف بازداشت، شکنجه و صدور و اجرای احکام سنگین» علیه معترضان بهره گرفته و مانع صدور و اجرای اعدام معترضان شود.

سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در این نامه نوشت که صدور این احکام تنها با هدف «ایجاد رعب و وحشت و سرکوب خیزش مردمی» انجام می‌شود.

به گفته نرگس محمدی، بازداشت‌های گسترده، ضرب‌وشتم و کشتار خیابانی، مرحله ابتدایی سرکوب توسط حکومت بوده و سرکوب نهایی در برگزاری دادگاه‌های نمایشی و صدور احکام اعدام و زندان برای معترضان انجام می‌شود.

او اعلام کرد که تعدادی از بازداشت‌شدگان «تحت فشار به منظور گرفتن اعترافات اجباری قرار دارند» و از این اعترافات «برای صدور احکام اعدام و برخی احکام سنگین» استفاده می‌شود.

نرگس محمدی یادآوری کرد که احکام «قصاص، محاربه و افساد ‌فی‌الارض» در دادگاه‌های غیر علنی و بدون اینکه متهمان از حق «دادرسی عادلانه، دسترسی به وکیل، ارتباط با خانواده و حتی حضور در بندهای عمومی» برخوردار باشند، صادر می‌شود.

قوه قضاییه روز یکشنبه خبر داده بود که برای یکی از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران به اتهام «آتش زدن یک مرکز دولتی» حکم اعدام صادر شده است.

همچنین بر اساس گزارش‌های منتشر شده، برخی بازداشت‌شدگان خیزش اخیر به اتهام «آتش زدن سطل آشغال» به «محاربه» متهم شده‌اند که می‌تواند برای آنان مجازات اعدام به دنبال داشته باشد.

در همین حال سازمان حقوق بشر ایران از احتمال اعدام برخی معترضان بازداشت شده در جریان خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و از جامعه جهانی خواسته بود با واکنش به موقع، مانع از بروز چنین جنایتی شود.

این سازمان نام ۹ نفر را که به «محاربه و افساد فی الارض» متهم شده‌اند منتشر کرده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...