پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » انتقاد شدید مولوی عبدالحمید از نمایندگان مجلس به دلیل درخواست اعدام معترضان

انتقاد شدید مولوی عبدالحمید از نمایندگان مجلس به دلیل درخواست اعدام معترضان

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره اعتراضات ایران ، به شدت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل صدور بیانیه‌ای برای اعدام معترضان بازداشت‌شده انتقاد و به سانسور سخنرانی نماینده چابهار در مجلس اعتراض کرد.

آقای عبدالحمید روز جمعه ۲۰ آبان در مراسم نمازجمعه زاهدان بار دیگر تاکید کرد که اکثریت مردم ایران از هر دین و قومی نسبت به وضعیت موجود، «اعتراض» دارند و مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید حرف معترضان را گوش کنند.

او به بیانیه اخیر جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و خطاب به این نمایندگان گفت: «شما باید ترغیب کنید که حرف این مردم شنیده بشود، شما باید از مردم دفاع کنید که با گلوله جنگی زده نشوند.»

در جریان تظاهرات اخیر در زاهدان و خاش بیش از صد معترض به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به نمایندگان افزود: «شما باید از حقوق زندانیانی و حقوق مردم دفاع کنید…. شما نامه می‌نویسید و سخت‌ترین مجازات را برای مردم می‌کنید، آیا شایسته نمایندگی ملت هستید؟ آیا پارلمان‌های دیگر در دنیا این کار را می‌کنند که شما کردید؟»

۲۲۷ نفر از نمایندگان روز یکشنبه ۱۵ آبان در بیانیه‌ای، با «محارب» خواندن برخی از معترضان در ایران، از قوه قضائیه خواستند حکم «قصاص» (اعدام) را در مورد آنان اجرا کند.

در این بیانیه که در جلسه علنی مجلس خوانده شد، معترضان ایران به «داعش» تشبیه شده‌اند که به ادعای این نمایندگان، «با سلاح‌های سرد و گرم به جان و مال مردم تعرض» می‌کنند.

در حالی که این درخواست نمایندگان مجلس با موافقت شفاهی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی مواجه شده، موجی از نگرانی‌های بین‌المللی را در زمینه سرنوشت معترضان بازداشتی به وجود آورده است.

جمهوری اسلامی هنوز تعداد دقیق بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را اعلام نکرده اما از صدور بیش از هزار کیفرخواست علیه معترضان خبر داده که برخی از آنان به «محاربه» متهم شده‌اند که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، خطر صدور حکم اعدام را در پی دارد.

مولوی عبدالحمید همچنین در خطبه‌های نمازجمعه بار دیگر به کشتار مردم معترض با گلوله‌های جنگی در استان سیستان و بلوچستان اعتراض کرد و درباره نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گفت: «ما نمی‌دانیم این نیروهای ما که از بیت‌المال روزی می‌خورند، بعضی از اینها کجا تعلیم و آموزش دیده‌اند؟»

اعتراض به سانسور سخنرانی نماینده چابهار در مجلس

مولوی عبدالحمید همچنین از قطع کردن میکروفون هنگام سخنرانی معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس انتقاد کرد.

روز یکشنبه گذشته، در حالی که آقای سعیدی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی، به کشتار معترضان در استان سیستان و بلوچستان اعتراض می‌کرد، میکروفون او به درخواست اداره‌کنندگان مجلس قطع شد.

سعیدی پیش از قطع میکروفونش گفت که نحوه سرکوب معترضان در سیستان و بلوچستان با دیگر نقاط ایران متفاوت است و در حالی که در دیگر مناطق ایران از گلوله‌های غیرجنگی برای سرکوب معترضان استفاده می‌شود، نیروهای امنیتی در این استان از گلوله‌های جنگی استفاده می‌کنند.

در حالی که در فیلم منتشر شده از سخنرانی نیمه‌تمام سعیدی، درخواست‌ها برای قطع میکروفون به وضوح شنیده می‌شود، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، قطع شدن میکروفون این نماینده مجلس را انکار کرده است.

مولوی عبدالحمید در ادامه سخنرانی خود در نماز جمعه زاهدان همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به دلیل نارضایتی مردم در سال‌های اخیر، در سیاست‌های داخلی و خارجی کشور تجدید نظر کنند.

امام جمعه زاهدان همچنین از نبود آزادی بیان در ایران و بستن مطبوعات کشور از سوی جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...