پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ادامه اعتراضات سراسری؛ تحصن‌های دانشجویی و بازداشت‌ها

ادامه اعتراضات سراسری؛ تحصن‌های دانشجویی و بازداشت‌ها

در حالی که تظاهرات اعتراضی در خیابان‌ها و دانشگاه‌های سراسر ایران ادامه دارد، گزارش‌ها از بازداشت شمار دیگری از دانشجویان در جریان تظاهرات و تحصن‌های دانشجویی در روزهای اخیر حکایت دارد. شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشجویان بازداشتی روزهای یکشنبه و دوشنبه را معرفی کرده‌اند:

فرید مرادی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، عصر روز ۱۶ آبان در مقابل محل کار خود توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شد. از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده او اطلاعی در دست نیست.

شهریار شمس، دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه آزاد تهران، واحد شمال، بامداد شنبه ۱۴ آبان طی یورش نیروهای امنیتی برای دومین بار از آغاز اعتراضات، بازداشت شد. شهریار شمس روز دوشنبه در تماسی با خانواده دلیل بازداشت و بازجویی خود را فعالیت‌های دانشجویی عنوان کرد. او اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد.

میلاد عبدی، دانشجوی کارشناسی مددکاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ورودی ۱۴۰۰، روز دوشنبه ۱۶ آبان مقابل در خوابگاه توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شد. از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده او نیز اطلاعی در دست نیست.

در تجمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به سرکوب دانشجویان، ریحانه معروف، دبیر شورای صنفی این دانشکده بازداشت شد. همچنین دو پرونده برای محمد جواهری و علی داعی و برای ۱۵ دانشجوی این دانشکده، حکم ممنوع‌ الورودی صادر شد، و یک دانشجو نیز تعلیق شد.

محمدابراهیم واعظی، دانشجوی کارشناسی‌ ارشد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف ورودی ۱۴۰۱، شامگاه ۱۴ آبان در حمله نیروهای امنیتی به منزل خود بازداشت شد. واعظی به تازگی مدال برنز المپیاد دانشجویی اقتصاد را کسب کرده است. از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده او اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، دانش‌آموختگان دانشگاه هنر تهران در حمایت از دانشجویانی که در جریان اقدامات سرکوبگرانه‌ دانشگاه، به دلیل پایداری در اعتصابات و اعتراضات از ترم تحصیلی خود مشروط و از امتحان محروم شدند، بیانیه‌ای منتشر کردند.

در این بیانیه با اشاره به سابقه حملات وحشیانه به اعتراضات دانشجویی آمده است که «ما هنوز به یاد داریم که چگونه در صبح تشییع، پیکر صانع ژاله را از دانشگاه ربودند و چگونه دانشگاه را به خون کشیدند. همین‌ها که راهکارشان محروم کردن شما از تحصیل در دانشگاه و زندگی در خوابگاه است؛ همین‌ها که اختناق مایه دوامشان است، و زندانی کردن نمود قدرتشان. ما شانه به شانه شما در جهت تحقق شعار اصلی‌مان زن، زندگی، آزادی دستتان را به گرمی فشرده و به شما اطمینان می‌دهیم ما همه با هم هستیم.»

همچنین، پس از آن که صبح روز ۱۵ آبان ۱۴۰۱ حراست دانشگاه مازندران مانع ورود بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران به داخل دانشگاه شد و آنها را ممنوع الورود اعلام کرد، گروهی از اساتید این دانشگاه با امضا و ارسال نامه‌ای رسمی اعتراض خود را به این رویه غیرقانونی اعلام کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...