پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » زلنسکی در مورد موضوع پهپادها: جمهوری اسلامی دروغ می‌گوید

زلنسکی در مورد موضوع پهپادها: جمهوری اسلامی دروغ می‌گوید

در واکنش به اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که مدعی ارسال «شمار معدودی پهپاد» از سوی ایران به روسیه «پیش از آغاز جنگ اوکراین» شد، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که ایران «دروغ می‌گوید» و مدافعین اوکراینی هر روز دست‌کم ۱۰ پهپاد ایرانی را سرنگون می‌کنند.

به گزارش رویترز، ولودمیر زلنسکی روز شنبه ۱۴ آبان با ضبط یک ویدئو در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت «هر چه تهران بیشتر دروغ بگوید، جامعه جهانی همکاری تروریستی بین رژیم‌های ایران و روسیه را بیشتر درک خواهد کرد».

پس از سه ماه گزارش‌ها و اظهارات متعدد سران اوکراین، آمریکا، ناتو و مقامات ارشد شماری از کشورهای غربی که با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی نسبت به انتقال محموله‌های پهپادی ایران به روسیه ابراز اطمینان می‌کردند، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در تهران ادعا کرد که «تعدادی معدود» پهپاد به روسیه، پیش از جنگ اوکراین، منتقل شده‌است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین دوباره مدعی شد که اگر ایران «درپی دریافت مستندات» از اوکراین، متوجه شود که روسیه از این پهپادها برای جنگ در اوکراین استفاده کرده، «بی‌تفاوت» نخواهد نشست.

حسین امیرعبداللهیان دو هفته پیش نیز ادعای «بی‌تفاوت نماندن» تهران در برابر تأیید کاربرد پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را بیان کرده بود.

اما پس از آن‌که رئیس‌جمهوری اوکراین با ایستادن در کنار لاشه نسبتاً سالم یک فروند از پهپادهای ساقط شده ایرانی از مدل «شاهد ۱۳۶» در کی‌یف ایستاد و گفت «صدای هیولاهای ایرانی هر شب در آسمان اوکراین شنیده می‌شود»، تهران سکوت کرد.

اوکراین تأکید دارد که روسیه بارها از این پهپادها برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های این کشور استفاده کرده و با این کار، عملاً ایران خود را شریک تجاوز روسیه به اوکراین کرده‌است.

ولودمیر زلنسکی در سخنان روز ۱۴ آبان خود افزود «اگر ایران به دروغ‌گویی در مورد بدیهیات ادامه دهد، به این معنی است که جهان تلاش‌های بیشتری را برای بررسی همکاری‌های تروریستی بین رژیم‌های روسیه و ایران، و پرداخت‌های روسیه به ایران بابت چنین همکاری‌هایی، انجام خواهد داد».

اولگ نِکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، روز ۱۴ آبان در فیسبوک این وزارت‌خانه نوشت، تهران بداند که عقوبت شراکتش در جنایات ناشی از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، بیش از منافعی است که از حمایت از روسیه نصیبش خواهد شد.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایران در دولت جو بایدن، نیز شامگاه ۱۴ آبان در توییتی نوشت که ایران در مقابل شواهد مربوط به نقش آن در جنگ اوکراین «به سیاست جدید نیاز دارد نه داستان‌سرایی»، و افزود که ایران تنها تابستان امسال ده‌ها پهپاد به روسیه فرستاد.

آقای مالی روز شنبه همچنین تأکید کرده بود که ایران تصور کرده بود که می‌تواند از بار مسئولیت این اقدام محرمانه خود فرار کند و پاسخ‌گو نباشد.

رابرت مالی خاطرنشان کرد که نظامیان ایرانی در مناطق اشغال شده اوکراین، به روسیه در استفاده از پهپادها علیه غیرنظامیان» آموزش می‌دهند. رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در سخنان روز شنبه خود به این امر اشاره کرده بود.

آقای زلنسکی ماه گذشته اظهار داشت که روسیه دو هزار پهپاد به ایران سفارش داده‌است. در گزارش‌های بعدی گفته شد که دست‌کم هزار فروند از پهپادهای سفارشی پیشاپیش به روسیه رسیده و محموله‌ای شامل ۴۵۰ فروند نیز در روزهای گذشته راهی روسیه شد.

وب‌سایت اسپورتیو، وابسته به نیروهای عملیات ویژه اوکراین، روز ۱۲ آبان گزارش داد که محموله‌های پهپادی ایران در ماه‌های گذشته از طریق کشتی‌های زیر نظر سپاه پاسداران از راه دریای خزر، و همچنین با هواپیماهای ۴ خطوط هوایی ایران: ایران‌ایر، ماهان‌ایر، پویاایر و خطوط هوایی ساها به روسیه منتقل شده‌است.

اتحادیه اروپا که قاطعانه از اوکراین در برابر یورش نظامی روسیه حمایت می‌کند، گسترش تحریم‌های ویژه علیه ایران را به دلیل معاملات نظامی با روسیه درنظر گرفته‌است. بریتانیا نیز که عضو اتحادیه اروپا نیست، از ماه گذشته تحریم‌هایی را علیه شماری از مهره‌های پهپادی و امر انتقال به روسیه برقرار کرد.

ایستادگی میدانی ایران در کنار روسیه در جنگ اوکراین یکی از موضوع‌های نشست وزیران خارجه قدرت‌های صنعتی گروه هفت نیز بود که روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در مونستر آلمان گرد هم آمده بودند.

آنالنا بروک، وزیر خارجه آلمان، روز شنبه گفت که ایران پا به پای وحشتی که در داخل کشور علیه مردم معترض انجام می‌دهد، مردم خود را تا سر حد مرگ کتک می‌زند، آن‌ها را زندانی می‌کند و از تجاوز جنسی به عنوان سلاح استفاده می‌کند، در خارج نیز از جمله از طریق تحویل پهپاد به روسیه وحشت‌آفرینی می‌کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...