پخش زنده
Home » حقوق بشر » نگرانی از وضعیت فائزه براهویی، زنی که خواستار رسیدگی به پرونده دختر قربانی تجاوز در چابهار شده بود

نگرانی از وضعیت فائزه براهویی، زنی که خواستار رسیدگی به پرونده دختر قربانی تجاوز در چابهار شده بود

نگرانی‌ها درباره فائزه براهویی، زنی که خواستار رسیدگی به پرونده دختر قربانی تجاوز در چابهار شده بود، هنوز ادامه دارد. فعالان بلوچ هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی با پرونده‌سازی علیه این شهروند و سلب حقوق اولیه از جمله دسترسی به وکیل انتخابی، ممکن است علیه این شهروند احکام سنگینی صادر کند.

براهویی که از او به عنوان یکی از «زنان بی‌چهره» اعتراضات در بلوچستان یاد می‌شود، یکی از معترضانی است که خواستار رسیدگی به موضوع تجاوز ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار به دختری پانزده ساله شده بود.

پس از اینکه «م.ب» دختری ۱۵ ساله در چابهار افشا کرده بود که ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی این شهر در جریان بازجویی به او تجاوز کرده است، موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف صورت گرفت.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در راستای مقابله با این اعتراضات، دوشنبه ۱۱ مهر اقدام به بازداشت فائزه براهویی کرده و او را به محل نامشخصی انتقال داد.

«کمپین فعالین بلوچ» به نقل از منابعی مطلع گزارش داده است، به‌رغم درخواست فائزه براهویی برای رسیدگی به اتهامات ابراهیم کوچکزایی، اما خود او در این اعتراضات خیابانی شرکت نکرده بود.

بی‌خبری از وضعیت او تا یک ماه ادامه داشت، تا این‌که شعبه ۲ دادگاه انقلاب زاهدان، سه‌شنبه ۱۰ آبان، جلسه‌ای برای رسیدگی به اتهامات این معترض ۲۳ ساله برگزار کرد.

کمپین فعالین بلوچ تاکید کرده است که در جریان رسیدگی به اتهامات براهویی، هیچ یک از قوانین حقوقی رعایت نشده و او از حق انتخاب وکیل نیز محروم بوده است.

خبرگزاری «العربیه فارسی» نیز خاطرنشان کرده است، فعالان جامعه مدنی بلوچستان برای فراهم کردن شرایط عادلانه دادگاه اقدام به استخدام وکیل کردند، اما این تلاش‌ها با مانع‌سازی از سوی نهادهای امنیتی مواجه شده و در نهایت وکیلی از جانب دادگاه برای او تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، اتهاماتی که علیه فائزه براهویی مطرح شده، «لیدری اغتشاشات»، «حضور در تجمعات»، «اغفال اغتشاشگران» و «توهین به رهبری» بوده است.

کمپین فعالین بلوچ با انتشار گزارشی نیز خبر داد، اداره اطلاعات زاهدان در جریان جلسات بازجویی، براهویی را تهدید کرده که در صورت عدم پذیرش این اتهامات، پرونده‌ای دیگری با مضمون «رابطه جنسی نامشروع با یکی از معترضان مرد بازداشت‌شده» علیه او خواهند ساخت.

رای نهایی دادگاه قرار است پس از حدود بیست روز از برگزاری جلسه دادگاه اعلام شود. یک منبع مطلع به کمپین فعالین بلوچ گفته است، بازجوهای اداره اطلاعات به فائزه براهویی گفته‌اند، در صورت ابقای اتهام لیدری اعتراضات در پرونده او، این شهروند بلوچ با خطر حکم اعدام مواجه خواهد شد.

فائزه براهویی دانشجوی دانشگاه آزاد زاهدان است و پدر او ۱۲ سال پیشتر توسط جمهوری اسلامی اعدام شده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...