پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » پنجاه و یکمین روز انقلاب ایران؛ اعتصاب در دانشگاه‌های ایران و افزایش بی‌سابقه نرخ دلار

پنجاه و یکمین روز انقلاب ایران؛ اعتصاب در دانشگاه‌های ایران و افزایش بی‌سابقه نرخ دلار

در پنجاه و یکمین روز اعتراضات سراسری در ایران، دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد شنبه ۱۴ آبان، در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و علیه نیروهای امنیتی شعار «زن آزاده منم، هیز تویی، هرزه تویی» سر دادند.


شماری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران هم در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، در صحن این دانشگاه تحصن کردند.


دانشجویان دانشگاه گیلان نیز شنبه با اعتصاب و تجمع در این دانشگاه شعار «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل میشه» سر دادند.

با گسترش اعتراضات و اعتصابات سراسری در ایران و در اعتراض به بازداشت دانشجویان و جو امنیتی در محیط دانشگاه، شماری از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه بهشتی، علوم پزشکی ایران، آزاد واحد شمال تهران، طباطبایی و دانشگاه یزد با صدور بیانیه حضور در کلاس‌ها را تحریم کردند.


دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه در تهران نیز شنبه در پاسخ به شعار «مرگ بر آمریکا» که توسط ناظم سر داده می‌شود، شعار«مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.


دانشجویان دانشگاه علامه تهران در اعتراض به بازداشت و سرکوب دانشجویان توسط نیروهای امنیتی در این دانشگاه تجمع کرده و شعار «ننگ ما، ننگ ما، رئیس الدنگ ما» سر دادند.


در ادامه اعتصاب دانشجویان در ایران، حسین ایزدیار رییس حفاظت دانشگاه تهران با تهدید دانشجویان پردیس شمالی این دانشگاه گفت که در صورت عدم پایان تحصن، «نیروهای نظامی» وارد دانشگاه شده و همه آنها را «کت بسته» بازداشت خواهد کرد.


همزمان، حراست دانشگاه آزاد تهران شمال، شنبه جهت شناسایی دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه با تفتیش وسایل شخصی دانشجویان، اقدام به برداشتن ماسک از صورت آنها می‌کنند.


از سویی، کانال تلگرامی «شورای صنفی دانشجویان ایران» ویدیویی منتشر کرد که طبق آن نیروهای‌ حراست دانشگاه شریف در ورودی این دانشگاه کیف‌ دانشجویان را تفتیش می‌کنند.


این کانال همچنین شنبه ویدیویی از تجمع گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران منتشر کرده که نشان می‎‌دهد یکی از ماموران حراست این دانشگاه، دانشجویان معترض را تهدید به برخورد و «ممنوع الورود» شدن به دانشگاه می‌کند.

با ادامه خیزش سراسری مردم ایران، قیمت دلار در بازار آزاد تهران، امروز با افزایش بی‌سابقه از ۳۶ هزار تومان گذشت. نرخ دلار در روزهای گذشته در ایران روندی افزایشی داشته و طی یک هفته اخیر بیش از ۳ هزار تومان گران شده بود.

در همین رابطه، روزنامه «ایران»، ارگان رسمی دولت ایران شنبه ۱۴ آبان، سخنان روز گذشته مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان را «اظهارات دشمن‌پسند» خطاب کرد و با حمله به او این سخنان را از جمله عوامل زمینه‌ساز اعتراضات خواند.

مولوی عبدالحمید روز گذشته برگزاری همه‌پرسی در ایران را مطرح کرد و گفت «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»

در اعتراضات جمعه دست‌کم ۱۶ شهروند بلوچ در شهرهای این استان به ویژه شهرستان «خاش» با شلیک تیر مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند.

روزنامه هم‌میهن، چاپ تهران هم شنبه در گزارشی نوشت، اتفاقات دو روز گذشته به‌ویژه در «بلوچستان و کرج» پیام خوبی ندارد و افزود که در هر دو مکان، نیروهای امنیتی با خشونت با معترضان مقابله کردند.

در گزارش این روزنامه آمده، حاکمیت باید بپذیرد که مشکلات و بحران، ریشه‌های داخلی دارد و شیوه‌های موجود برای مقابله با مردم «منسوخ و ناکارآمد و حتی زیانبار است و بیشتر شبیه ریختن بنزین روی آتش است.»

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا شامگاه جمعه ۱۳ آبان، در اعتراضات ایران ۳۱۴ نفر کشته شدند که ۴۷ تن از آنها کودک بودند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...