پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » لیز تراس از سمت نخست‌وزیری استعفا می‌دهد

لیز تراس از سمت نخست‌وزیری استعفا می‌دهد

سومین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا، شش هفته پس از آغاز به کار، روز پنج‌شنبه ۲۸ مهر اعلام کرد که از مقام خود استعفا می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی است که لیز تراس موضوع استعفای خود در مقام رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا را با چارلز سوم، پادشاه، در میان گذاشته است.

خانم تراس در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه در مقابل مقر نخست‌وزیری بریتانیا در داونینگ استریت قرائت کرد، گفت که نظر به وضعیت کنونی او قادر نیست ماموریتی را که از سوی حزب محافظه‌کار برای انجام آن گماشته شده است، به انجام برساند.

این سیاستمدار بریتانیایی همچنین افزود که انتخابات رهبری جدید این حزب، «طی هفته آینده برگزار خواهد شد».

استعفای نخست‌وزیر در شرایطی صورت می‌گیرد که درست یک روز پیش از این، خانم تراس با تاکید بر این‌که او «جنگجو است و نه بزدل» عهد کرده بود که در قدرت باقی بماند.

شمار زیادی از قانونگذاران در مجلس عوام بریتانیا خواستار استعفای لیز تراس پس از هفته‌ها «آشفتگی ناشی از برنامه اقتصادی» دولت او شده‌ بودند.

خانم تراس روز ۱۵ شهریور پس از دیدار با الیزابت دوم، ملکه فقید بریتانیا، کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرده بود.

او پس از هفته‌ها رقابت تنگاتنگ با ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق بریتانیا، توانسته بود با ۸۱ هزار و ۳۲۶ رای در مقابل ۶۰ هزار و ۳۹۹ رای به پیروزی برسد.

لیز تراس در شرایطی کار خود را آغاز کرد که از همان ابتدا با چالش‌های بزرگی روبرو بود؛ زیرا گذشته از عدم اعتماد به دولت و رهبران حزب محافظه‌کار که نتیجه رسوایی‌های متعدد بوریس جانسون است، اقتصاد بریتانیا در آستانه رکود قرار گرفته است.

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که نرخ تورم به‌شدت رو به افزایش است و نهادهای مدنی و خیریه هشدار می‌دهند که تحت تاثیر افزایش بهای سوخت و مواد غذایی، تعداد جمعیت فقیر و محتاج افزایش یافته است.

علاوه بر مشکلات داخلی، خانم تراس با چالش‌های مهمی در عرصه سیاست خارجی از جمله جنگ اوکراین و کشمکش با اتحادیه اروپا بر سر نحوه اجرای توافق برگزیت روبه‌رو بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...