پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » حمایت وزیران خارجه کشور‌های گروه هفت از خواسته‌های معترضان در ایران

حمایت وزیران خارجه کشور‌های گروه هفت از خواسته‌های معترضان در ایران

لیزا پاوس، وزیر امور زنان آلمان و همتایان او در کشورهای عضو گروه هفت از حکومت ایران خواستند که به سرکوب و خشونت علیه معترضان پایان دهد.

این وزیران روز جمعه ۲۲ مهرماه پس از نشستی در برلین با انتشار بیانیه‌ای گفتند: «حقوق زنان حقوق بشر است و مقام‌های ایرانی نظر به قوانین بین‌المللی که بر مساوات و بهره‌مندی کامل زنان و دختران از حقوق بشر تاکید دارد، باید از آن تبعیت کنند.»

بیانیه وزرای امور زنان کشورهای گروه ۷ تاکید کردند که حکومت ایران «باید به هر گونه سرکوب و خشونت علیه تمام ایرانیان و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی پایان دهد».

نمایندگان گروه ۷ در این بیانیه بر تعهد خود درباره موضوع برابری جنسیتی تاکید کردند و گفتند: «برابری جنسیتی حق جهانی انسان و ارزشی بنیادین در جوامع دموکراتیک است. با این حال زنان در سراسر دنیا همچنان ناگزیرند که به خاطر این حق مبارزه کنند.»

کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ژاپن، ایتالیا و کانادا، گروه هفت را تشکیل می‌دهند.

در همین حال آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دیدار با گروهی از فعالان مدنی از حقوق معترضان در ایران حمایت کرد.

بلینکن روز جمعه ۲۲ مهر در نشستی با حضور رویا حکاکیان، شری حکیمی و نازنین بنیادی گفت: « رژیم ایران تلاش می‌کند نشان دهد که اعتراض‌ها به نحوی در خارج از ایران طراحی می‌شود. اگر آنها واقعا این موضوع را باور داشته باشند، یعنی اساسا مردم خود را درک نمی‌کنند.»

او افزود: «ما در حال کار برای حمایت از کسانی هستیم که بر حقوق اساسی خود از جمله حق آزادی بیان، حق تجمع و ارتباط با یکدیگر پافشاری می‌کنند.»

بلینکن در ترسیم وضعیت اعتراض‌ها و خواسته‌های آن‌ها گفت: «شاهد پدیده‌ای کاملا درخور توجه در ایران هستیم که از سوی زنان و جوانان رهبری می‌شود. این مردم ایران هستند که با شجاعت فوق‌العاده‌ برای حقوقی که از آنها سلب شده ایستادگی می‌کنند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...