پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » مشاور امنیت ملی کاخ سفید: مشاهده شجاعت مردم ایران «خارق‌العاده» است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: مشاهده شجاعت مردم ایران «خارق‌العاده» است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مشاهده شهامت، نترسی، جسارت، و پایبندی اصولی و نظم زنان و دختران ایرانی و متحدان‌شان در خیابان‌های ایران – شامل کارگران اعتصاب‌کننده، دانشجویان تظاهرکننده، و دیگر معترضان خواهان آزادی‌های اساسی و کرامت انسانی – را «خارق‌العاده» توصیف کرد.

آقای سالیوان روز چهارشنبه در پاسخ به این پرسش که آیا کاخ سفید در راستای تغییر رهبری در ایران حرکت می‌کند و این که ارزیابی دولت بایدن از اعتراض‌های گسترده جاری در ایران چیست، گفت: «رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این باره با بیانی بسیار قاطع سخن گفت. دولت او – از جمله وزیر خارجه، من، و دیگران – در این زمینه بسیار واضح و قاطعانه حرف زده‌ایم و درباره پشتیبانی نیرومندمان از چشم‌‌انداز اساسی و اصولی مطرح شده توسط معترضان، تاکید کرده‌ایم.»

جیک سالیوان با اشاره به اقدامات عملی ایالات متحده برای «نشان دادن موضع ما در این رابطه» به تحریم پلیس امنیت اخلاقی و دیگر افرادی که «در سرکوب و اقدامات بیرحمانه برای خاموش کردن صدای این ایرانیان دلاور فعال هستند» اشاره کرد و گفت گه وزارت خزانه‌داری اقداماتی را برای تسهیل دسترسی ایرانیان به وسایل ارتباطی انجام داده است تا تا آنها بتوانند «با همدیگر و با جهانیان در باره فعالیت‌ها و مشاهدات‌شان صحبت کنند.»

مشاور امنیتی ملی کاخ سفید در ادامه گفت: «ما به این اقدامات ادامه خواهیم داد. ما نمی‌توانیم آینده این اعتراضات را پیش‌بینی کنیم. آن چه ما می‌توانیم انجام دهیم این است که بر اصول پافشاری کنیم و تلاش کنیم که به روشنی بگوییم کدام طرف ایستاده‌ایم و این همان کاری است که به آن ادامه خواهیم داد.»

دور جدید اعتراضات سراسری ایران از ۲۵ شهریور آغاز شده و در همه استان‌های کشور جریان داشته است.

در جریان این دور اعتراضات که پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت از سر گرفته شده است، تا کنون شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «فتنه ۵۷، عامل هر فلاکت»، «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»، «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است»، «کردستان، چشم و چراغ ایران»، «کشتن برای روسری، تا کی چنین خاک بر سری»، «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»، «فکر نکنید امروزه، قرار ما هرروزه»، «وای به روزی که مسلح شویم»، «رضا شاه،‌ روحت شاد»، «توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد»، «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه»، و «کردستان، زاهدان، خونین تمام ایران» سر داده شده است.

مهسا امینی ۲۲ ساله که به همراه خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده‌ بود، ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت و به مرکز پلیس امنیت اخلاقی، مشهور به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او ساعاتی بعد با آمبولانس به بیمارستان کسری برده شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و ۲۵ شهریور جان باخت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...