پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » حمایت مقامات آمریکایی از تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران

حمایت مقامات آمریکایی از تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران

مقامات پیشین و کنونی ایالات متحده آمریکا در مواضعی همسو از تظاهرات سراسری ضد‌حکومتی و آزادی‌خواهی مردم ایران حمایت کردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، سه‌شنبه 12 مهر از اقدامات جدید ایالات متحده در جهت حمایت از آزادی‌های زنان و مردم ایران خبر داد.

بایدن در توئیتی نوشت که «ایالات متحده در کنار زنان و شهروندان ایرانی است که شجاعت‌ آنها الهام‌بخش جهانیان است.»

او افزود که ایالات متحده این هفته، عوامل سرکوب خشونت‌بار معترضان مسالمت‌آمیز در ایران را متحمل هزینه‌های گزافی خواهد کرد و به حمایت‌ خود از حقوق ایرانیان برای اعتراض آزادانه ادامه خواهد داد.

همزمان کامالا هاریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز با بازنشر توییت جو بایدن، نوشته است: «معترضان مسالمت‌آمیز در ایران، از جمله زنان و دانشجویان شجاع، با سرکوب خشونت‌آمیز مواجه هستند. ما در کنار آن‌ها می‌ایستیم زیرا آن‌ها خواهان آزادی‌های اولیه از قبیل حقوق برابر و کرامت انسانی هستند.»

از سویی مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده نیز سه‌شنبه، در واکنش به ادعاهای خامنه‌ای که تظاهرات کنونی مردم در کشورش را توطئه خارجی آمریکا و اسرائیل دانسته، در توییتی گفت که به‌جای ملامت کردن آمریکا یا اسرائیل، رژیم ایران برای یافتن علت اعتراضات، باید در آینه نگاهی به خود بیاندازد.

پمپئو پیش از این نیز از اعتراضات مردم ایران حمایت کرده بود.

همسویی مقامات پیشین و کنونی ارشد آمریکا، در حالی است که پیش از این، رژیم ایران از توافق با دولت بایدن برای آزاد شدن مبلغ 7میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده این کشور در کره جنوبی، در ازای آزادی باقر نمازی، شهروند دو تابعیتی 85 ساله ایرانی – آمریکایی خبر داده بود.

رسانه‌های ایران همزمان با آزادی باقر نمازی در روز شنبه 9 مهرماه، به نقل از «منابع آگاه» این خبر را منتشر کرده بودند.

در واکنش به این مدعا، شورای امنیت ملی کاخ سفید در توییتی، این توافق را کذب محض خواند و نوشت: ««گزارش‌های منابع ایرانی مبنی بر انتقال وجوه مرتبط به آزادی باقر نمازی و مرخصی سیامک نمازی مطلقا کذب است».

سیامک نمازی، پسر باقر نمازی، در مهرماه سال 1394 به اتهام «همکاری با آمریکا» بازداشت شد و از آن تاریخ در زندان بود. دستگاه امنیتی رژیم ایران پدر او را با فریب برای دیدار فرزندش به ایران کشانده و او را نیز در 79 سالگی به ده سال حبس محکوم کرد.

از سویی و همزمان با اعلام عزم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات ایرانی به‌دلیل سرکوب معترضان، سه‌شنبه ‌12 مهر، خبری مبنی بر این‌که یک دادگاه بلژیکی، حکم ممنوعیت استرداد اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی محکوم به اقدامات تروریستی در این کشور را لغو کرده است نیز مطرح شد.

ادعاهای مربوط به توافق ایران با کشورهای غربی درباره دریافت اموال یا استرداد مجرمانی از قبیل اسدالله اسدی در حالی از طرف برخی رسانه‌های غربی و رسانه‌های داخل ایران مطرح می‌شود که رژیم ایران بیش از هر زمانی به‌دلیل سرکوب خشونت‌آ‌میز و خونین معترضان که تاکنون به کشته شدن بیش از 154 نفر منجر شده در تنگنا و زیر فشارهای بین‌المللی قرار گرفته است.

ناظران بر این باورند که مطرح شدن چنین ادعاهایی از سوی ایران یا عوامل نفوذی آن در رسانه‌های خارج از این کشور به‌منظور رو به‌بهبودی جلوه دادن روابط تهران و غرب و یا نشر روایت‌هایی مبنی بر وجود زد و بندهایی میان رژیم ایران و حکومت‌های غربی برای تردید‌افکنی در اذهان عمومی و دلسرد کردن معترضان در ایران نسبت به حمایت‌های غرب صورت می‌گیرد.

در روزهای گذشته، بسیاری از سیاستمداران جهان، از دبیر حزب کمونیست فرانسه تا سیاستمداران راست‌گرا و میانه‌روی اروپایی و غربی نسبت به کشتار صدها ایرانی و بازداشت هزاران نفر از معترضان توسط عوامل سرکوب رژیم جمهوری اسلامی در ایران واکنش نشان داده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...