پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » روز هجدهم قیام ملی مردم ایران: هشدار عفو بین‌الملل درباره «سرکوب بی‌رحمانه» در ایران

روز هجدهم قیام ملی مردم ایران: هشدار عفو بین‌الملل درباره «سرکوب بی‌رحمانه» در ایران

در هجدهمین روز از قیام سراسری و در پی سرکوب دانشجویان صنعتی شریف امروز علاوه بر دانشجویان در سراسر کشور، در چندین شهر مردم و دانش‌آموزان نیز دست به تظاهرات زده و علیه خامنه‌ای شعار دادند. آنها با شعارهای گوناگون با  دانشجویان دانشگاه شریف ابراز همبستگی کردند.

قطعی اینترنت در این روز هم‌چنان برقرار بود و جوانان دلیر با ابتکارعمل توانستند از برخی از فعالیت‌هایشان تصاویری ارسال کنند.

امروز شهر خرّم‌آباد، مرکز استان لرستان شاهد اعتراضات مردمی گسترده‌ای در مراسم خاکسپاری «نیکا شاکرمی» بود.

نیکا شاکرمی دختر 17 ساله‌ای بود که حدود ده روز پیش در حوالی بلوار کشاورز مفقود شده و ماموران حکومت دو روز پیش جسد او را در حالی‌که صورتش از شدت ضربات وارده به آن متلاشی شده بود به خانواده او تحویل دادند.

همچنین، سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۱ مهر، در بیانیه‌ای با محکوم کردن «سرکوب بی‌رحمانه مداوم در ایران»، به «حمله خشونت‌آمیز و بازداشت خودسرانه دانشجویان در سراسر کشور از جمله در دانشگاه صنعتی شریف» در روز دهم مهر اشاره کرد.

این نهاد بین‌المللی حقوق بشری تأکید کرد که «مصونیت از مجازات سیستماتیک در ایران به چنین جنایاتی دامن می‌زند» و لازم است کشورها فورا یک مکانیسم مستقل بین‌المللی در قالب سازمان ملل متحد برای تحقیق و اطمینان از پاسخگویی جدی‌ترین جنایات تحت قوانین بین‌المللی در ایران را ایجاد کنند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در پیامی از گزارش‌های تشدید سرکوب خشونت آمیز معترضان مسالمت‌آمیز در ایران ابراز نگرانی کرد.

جو بایدن می‌گوید: «دانشجویان و زنان معترض، خواهان حقوق برابر و کرامت انسانی اولیه خود و اصول عادلانه و جهانی هستند که اساس منشور سازمان ملل و اعلامیه جهانی حقوق بشر است.»

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: «رژیم ایران برای دهه‌ها آزادی های اساسی را از مردم خود سلب کرده و با زور و خشونت، آرزوهای نسل‌های متوالی را سرکوب کرده است. ایالات متحده در کنار زنان و شهروندان ایرانی که با شجاعت خود به جهان الهام می‌بخشند می‌ایستد.»

بایدن در ادامه تاکید کرده که ایالات متحده دسترسی ایرانیان به اینترنت را از طریق دسترسی بیشتر به سرویس‌های ایمن و خارجی، تسهیل خواهد کرد.

وی افزود: ایالات متحده همچنین مقامات و نهادهای ایرانی، مانند پلیس امنیت اخلاقی را که مسئول اعمال خشونت و سرکوب جامعه مدنی هستند، پاسخگو می‌داند و همین هفته هزینه‌های بیشتری را برای عاملان خشونت علیه معترضان مسالمت‌آمیز اعمال خواهد کرد.

او در پایان تصریح کرد:« ما به پاسخگو کردن مقامات ایرانی و حمایت از حقوق ایرانیان برای اعتراض آزادانه ادامه خواهیم داد.»

فرانسه: سرکوب خشونت آمیز معترضان باید فورا متوقف شود

وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در بیانیه‌ای خواستار «توقف فوری» سرکوب معترضان در ایران شد. پاریس در این بیانیه، ادامه سرکوب وحشیانه معترضان در ایران را محکوم کرد و گفت که از خشونت علیه معترضان، به ویژه در دانشگاه شریف، بهت‌زده است.

وزارت امور خارجه فرانسه در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کرد که ایران باید به «حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان» احترام بگذارد.

فرانسه همچنین روز جمعه گذشته، کاردار ایران را در اعتراض به سرکوب‌ معترضان، احضار کرده بود.

  • اعتراضات دانش‌آموزی

دانش‌آموزان دبیرستانی، به‌ویژه دختران، در هجدهمین روز از قیام ملی دست‌کم در شهرهای شیراز، کرج، تهران و شهریار با برگزاری تجمع، تحصن و راه‌پیمایی شعارها «آخوند باید گم بشه» و «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم» دادند؛ هم‌زمان نیروهای مدافع حکومت، می‌گویند مشکلات با «گفت‌وگو» حل می‌شود.

دختران دانش‌آموز در یکی از مدرسه‌های شیراز با برداشتن مقنعه از سر، از کلاس‌ها بیرون آمدند و شعار دادند: «آخوند باید گم بشه.»

گزارش‌هایی درباره بیرون کردن مدیر کل آموزش پرورش از یکی از مدرسه‌های دخترانه در کرج منتشر شده است. در این ویدئو، دانش‌آموزان که مقنعه بر سر ندارند، با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» مرد میان‌سالی را از حیاط مدرسه بیرون می‌کنند.

همچنین در کرج پسرهای دبیرستانی به خیابان آمده‌اند و با شعار دادن از بقیه مردم می‌خواهند به اعتراضات بپیوندند.

شماری از دختران در یک مدرسه در حالی که موهای خود را افشان کرده‌اند، رو به تخته کلاس ایستاده و ترانه «برای» شروین حاجی‌پور را که به نمادی از اعتراضات جاری تبدیل شده، هم‌خوانی می‌کنند.

فیلمهای دیگر از اعتراضات دانش‌آموزی، دختری را نشان می‌دهد که عکس روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر کنونی، را پاره می‌کند. روی تخته هم نوشته شده است: «زن، زندگی، آزادی.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...