پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » هفدهمین روز قیام ملی مردم ایران؛ گسترش تجمعات دانشجویی

هفدهمین روز قیام ملی مردم ایران؛ گسترش تجمعات دانشجویی

هفدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران با تجمع و تظاهرات دانشجویان و مردم چندین شهر ایران و سر دادن شعارهای ضدحکومتی به‌ویژه شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» آغاز شد.
شهروندان معترض در اصفهان، یکشنبه ۱۰ مهر، با آتش‌زدن لاستیک خودروها، برخی خیابان‌های این شهر را با هدف جلوگیری از حرکت ماشین‌های نیروهای امنیتی مسدود کردند.
اعتراضات سراسری به مدارس ایران نیز گسترش یافت و دانش‌آموزان یک مدرسه در شیراز یک‌شنبه شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تهران هم در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و با سر دادن شعار «اوین شده دانشگاه، تهران شده بازداشتگاه» حمایت خود را از تظاهرات ضدحکومتی اعلام کرده و خواستار آزادی دانشجویان بازداشت شده در تظاهرات اخیر شدند‌.

دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های ایران روز گذشته در پاسخ به اعتصاب و تظاهرات سراسری در داخل و خارج از ایران، حضور گسترده‌ای داشته و در برخی دانشگاه‌ها با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد امروز با شعار «از مشهد تا زاهدان جانم فدای ایران» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و به سرکوب و کشته‌شدن ده‌ها معترض بلوچ توسط نیروهای امنیتی در زاهدان اعتراض کردند.

شهروندان بلوچ پس از پایان نماز جمعه ۸ مهر، در اعتراض به تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله توسط فرمانده نیروی انتظامی چابهار و در حمایت از اعتراضات سراسری ضدحکومتی، در اطراف کلانتری ۱۴ زاهدان تجمع کردند که با تیراندازی مستقیم و پیاپی نیروهای سپاه، بسیج و یگان ویژه مواجه شده و طی آن دست‌کم ۴۲ شهروند بلوچ کشته و ۱۹۷ نفر زخمی شدند.
«سازمان حقوق بشر ایران» هم در گزارشی نوشت، دست‌کم ۱۴۱ نفر در اعتراضات جاری ایران کشته شده‌اند که ۵۲ نفر از آنها در کشتار روز جمعه در زاهدان جان باخته‌اند.

دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد، امروز یک‌شنبه با شعار «دانشجو، استاد، اتحاد اتحاد» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و نسبت به حجاب اجباری، سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی و سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراض کردند.
دانشجویان معترض دانشگاه رازی کرمانشاه، یک‌شنبه با تجمع در محوطه این دانشگاه و سر دادن شعار «قرار ما هر روزه، فکر نکنید یک روزه» بر ادامه تظاهرات خود تا زمان به دست آوردن مطالباتشان تاکید کردند.
دانشگاه باهنر کرمان، یکشنبه شاهد حضور اعتراضی دانشجویان در همراهی با اعتراضات سراسری بود و دانشجویان در محوطه این دانشگاه شعارهایی از جمله «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

ایرانیان خارج از کشور نیز روز شنبه در بیش از ۱۶۰ شهر جهان تجمعات گسترده علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از معترضان برگزار کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...