پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از کاربرد خشونت علیه معترضان و محدودیت اینترنت در ایران

ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از کاربرد خشونت علیه معترضان و محدودیت اینترنت در ایران

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه پنجم مهر از واکنش خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به تظاهرات روزهای اخیر و اعمال محدودیت شدید بر ارتباطات که اینترنت تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی را نیز دربرمی گیرد، شدیدا ابراز نگرانی کرد.

راوینا شامداسانی، سخنگوی این کمیساریا، در این بیانیه افزود که در ۱۱ روز اخیر هزاران نفر از مردم در سراسر ایران به اعتراضات ضد حکومتی پیوسته‌اند و نیروهای امنیتی در مواردی از گلوله‌های جنگی علیه معترضان استفاده کرده‌اند.

این نهاد یادآوری کرد که در اعتراضات روزهای اخیر به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، تعداد زیادی از معترضان کشته، مجروح و دستگیر شده‌اند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود که به دلیل اعمال محدودیت شدید بر وسایل ارتباط جمعی، تعیین تعداد دقیق کشته‌ها، زخمی‌ها و دستگیرشدگان بسیار دشوار است.

رسانه‌های حکومت جمهوری اسلامی روز دوم مهرماه تعداد کشته‌شدگان را ۴۱ نفر اعلام کردند، ولی نهادهای مدنی و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که شمار قربانیان بسیار بیشتر است، تعدادی از آن‌ها زن و کودک هستند و صدها نفر نیز مجروح شده‌اند.

راوینا شامداسانی ضمن ابراز نگرانی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص حملات خصمانه مقامات ارشد حکومت ایران به معترضان و استفاده غیرضروری و نامتناسب از سرکوب، تأکید کرد که کاربرد اسلحه برای متفرق کردن اجتماعات مسالمت‌آمیز، غیرقانونی است و فقط در مواردی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد که جان افراد به‌طور جدی در معرض خطر قرار گیرد.

خانم شامداسانی افزود بر اساس گزارش‌های دریافت شده در روزهای اخیر صدها نفر از جمله فعالان حقوق بشر، وکلا، فعالان مدنی و حداقل ۱۸ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. حکومت ایران تاکنون شمار بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده است.

تنها در استان گیلان فرمانده نیروی انتظامی این استان اعلام کرده که طی سه روز تظاهرات، ۷۳۹ نفر از جمله ۶۰ زن بازداشت شده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...