پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » دوازدهمین شب قیام ملی در ایران

دوازدهمین شب قیام ملی در ایران

مردم ایران در شامگاه سه‌شنبه، 5 مهر برای دوازدهمین شب متوالی به خیابان‌ها آمده یا از بالکن‌های آپارتمان‌ها، پنجره و پشت بام‌ خانه‌های خود، با سر دادن شعارهایی علیه حکومت ایران، اعتراض، خشم و انزجار خود را نسبت به تداوم سرکوب، خشونت و رهبری علی خامنه‌ای نشان دادند.

همزمان با وجود قطعی گسترده اینترنت، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی از محله نارمک تهران منتشر شده که نشان می‌دهد نیروهای سرکوب رژیم، با علم به این‌که کودکان در این تجمع مسالمت‌آمیز حضور دارند، به سمت آن‌ها گلوله ساچمه‌ای شلیک می‌کنند.

همچنین ویدیوهایی نیز از محله اکباتان در غرب تهران منتشر شده که نشان می‌دهد، ماموران به سمت پنجره‌های خانه شهروندان تیراندازی می‌کنند تا با ایجاد رعب و وحشت، از سر دادن شعار توسط مردم جلوگیری کنند.

بر اساس ویدیوهایی که در «توییتر» و «اینستاگرام» منتشر شده، اعتراضات برای دوازدهمین شب متوالی در شهرهایی چون جم در استان بوشهر، گوهردشت کرج، فیروزآباد در استان فارس، یزد، تهران، شیراز و چابهار در استان بلوچستان و سنندج در استان کُردستان ادامه داشت.

در ویدیوهای رسیده از تهران، در محله نارمک در شرق تهران، تیراندازی نیروهای سرکوب رژیم به مجروح شدن یک فرد سالمند از ناحیه سر و مجروح شدن چندین شهروند با گلوله ساچمه‌ای منجر شده است. همچنین در بلوار کشاورز تهران، معترضان شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر داده‌اند.

درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در محله تهرانپارس نیز در شامگاه سه‌شنبه 5 مهرماه ادامه داشته است.

همزمان، فعالان رسانه‌ای ویدیویی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد، نیرو‌های یگان ویژه جمهوری اسلامی، به‌رغم آگاهی از حضور کودکان در تجمع شهروندان در منطقه نارمک به سوی آن‌ها گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک می‌کنند.

از سنندج نیز ویدیوهایی منتشر شده که در یکی از آن‌ها، شهروندان معترض در شامگاه سه‌شنبه یک خودروی نیروی انتظامی را در یکی از خیابان‌های این شهر به آتش می‌کشند. سازمان‌های حقوق‌بشری کُرد نیز از تداوم اعتراضات در کرمانشاه خبر داده‌اند.

در یزد، معترضان خشمگین با ماموران امنیتی و سرکوب نظام ایران درگیر شده و شعارهایی علیه حکومت سر داده‌اند.

از گوهردشت کرج نیز ویدیوهایی منتشر شده که در آن‌ها، زنان در میان ترافیکی که با بوق‌زدن از آنان حمایت می‌کنند، شعار «آخوند باید گم بشه» سر می‌دهند.

همزمان، یک منبع مطلع گفته است که در محله‌های غرب تهران، شهروندان برای این‌که جان خود را حفظ کنند، از طریق بوق‌زدن و ایجاد ترافیک در ساعات غروب و سردادن شعارهایی ضد علی خامنه‌ای و حکومت جمهوری اسلامی از پشت بام‌ها و پنجره‌ خانه‌های خود، اعتراض خود را نشان می‌دهند.

او همچنین گفته است که در محدوده جنوب فلکه دوم صادقیه و شمال میدان آزادی در غرب تهران، دوشنبه شب، برای چند ساعت صدای تیراندازی شنیده می‌شد.

سازمان حقوق بشر ایران نیز در آخرین گزارش خود تعداد جان باخته‌گان اعتراضات اخیر در ایران را 76 نفر اعلام کرده است. سازمان‌های حقوق‌بشری از ورود دست‌کم 2000 زندانی به زندان‌های اوین، فشافویه و قرچک خبر داده‌اند.

اعتراض در چابهار در محکومیت تجاوز جنسی یک فرمانده پلیس

روز سه‌شنبه 5 مهر، همزمان با اعتراضات سراسری مردم ایران علیه رژیم حاکم بر این کشور، مردم بلوچستان نیز در اعتراض به تجاوز جنسی یک فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر 15 ساله بلوچ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در ویدیوهایی که از این اعتراضات منتشر شده، به وضوح صدای تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت معترضان شنیده می‌شود. همچنین گزارش‌ها از چابهار حاکی از تحت کنترل گرفتن خیابان‌ها توسط معترضان و آتش‌گرفتن چندین مقر دولتی است.

اوایل شهریورماه سال جاری، رسانه‌های بلوچستان از تجاوز جنسی یک فرمانده انتظامی به نام ابراهیم کوچک‌زایی به یک دختر 15 ساله خبر دادند.
روز دوشنبه، امام جمعه راسک ضمن تایید خبر این تجاوز، آن را «جنایت هولناک» توصیف کرده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...