پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » یازدهمین شب قیام ملی مردم ایران

یازدهمین شب قیام ملی مردم ایران

در حالی که اعتراضات سراسری در یازدهمین روز همچنان ادامه دارد، موج حمایت از معترضان نه‌‌فقط با تهدید مقام‌های جمهوری اسلامی به مصادره اموال فروکش نکرده، بلکه گسترده‌تر شده است.

دانشجویان دانشگاه چمران اهواز، مرکز استان خوزستان روز سه‌شنبه پنجم مهر با راهپیمایی در محوطه دانشگاه، شعار دادند: «اغتشاشی در کار نیست، ما اعتراض داریم!»

در یزد نیز معترضان در خیابان شعار دادند: «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم!»

محمدعلی گرایی، قهرمان کشتی، سرکوبگران مردم را «بی‌شرف» و «بی‌وجود» خوانده است. در عین حال، برخی منابع مطلع و کارشناسان از خستگی و ناتوانی نیروهای حکومتی خبر می‌دهند.

از جمله احمدرضا خسروی، عضو ارشد پیشین نیروی انتظامی می‌گوید: پرسنل ناجا (فراجا) خسته شده‌اند و از این روست که فرمانده انتظامی مجبور شده بیاید وسط میدان در خیابان با پرسنل صحبت کند.

به گفته او، برتری مردم به نیروهای حکومتی این است که پس از گذشت یک شب پراسترس و تلاطم و سخت، مردم می‌توانند به خانه بروند و تجدید قوا کنند، اما کل بدنه پرسنل ناجا چندین روز است که در آماده‌باش صد درصد هستند.

از سوی دیگر، انتشار عکس دیدار برخی ایرانیان ساکن آمریکا با ابراهیم رئیسی دردسرساز شده و انجمن پزشکان ایران ایرانی آمریکایی یک پزشک ساکن نیویورک را پس از شرکت در نشست دیدار با ابراهیم رئیسی اخراج کرده است.

همچنین هیئت‌مدیره این انجمن اعلام کرد روز شنبه جلسه‌ای اضطراری برگزار کرده و با استناد به همان عکس، از شروین مرتضوی  خواسته از انجمن «فاصله بگیرد» و از سمت خود استعفا کند.

خسرو کشفی، استاد سیتی‌یونیورسیتی نیویورک و از دیگر افرادی است که در جلسه دیدار با رئیسی حضور داشت، با عذرخواهی و ابراز پشیمانی از شرکت در آن نشست، گفت که «حامی نظام» نیست و «به دام افتاده» است و در پایان پیامش شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» را نوشته است.

هرچند اینترنت در ایران همچنان قطع است، هشتگ «مهسا امینی» به پرکاربردترین هشتگ تاریخ توئیتر تبدیل شده است. در عین حال، گفته می‌شود نیروهای سایبری وابسته به حکومت با ساختن هشتگ‌های موازی مثل «مهسا ایمنی»، «مهسا ایمینی»، و «مهسا امینیی» تلاش می‌کنند نام او را که به «اسم رمز» میان معترضان ایرانی تبدیل شده، از هشتگ‌های داغ توئیتر خارج کنند.

کیم کارداشیان، بازیگر و مدل سرشناس آمریکایی در چند استوری اینستاگرام به قتل حکومتی تحت بازداشت مهسا امینی و اوج گرفتن اعتراض‌ها در ایران اشاره کرده و نوشته است: «ایرانیان مبارزه می‌کنند تا ایران را پس بگیرند.»

پینار دنیز، بازیگر ترکیه‌ای در چند استوری اینستاگرامی با اشاره به قتل حکومتی مهسا امینی، از اعتراضات ایران حمایت کرده و نوشته است: «رژیم ایران ۱۸۰ نفر را تاکنون کشته تا ثابت کند که مهسا امینی را نکشته است.»

بر اساس آمار گرد‌آوری شده در سازمان حقوق بشر ایران تا دوشنبه چهارم مهر، «دست‌کم ۷۶ تن» در جریان سرکوب اعتراضات سراسری جاری در ایران کشته شده‌اند که در میان آن‌ها «دست‌کم ۶ زن» و «چهار کودک» ثبت شده است.

نام شش زن جان‌باخته در جریان اعتراض به مرگ تحت بازداشت مهسا امینی، مینو مجیدی، حنانه کیا، حدیث نجفی، غزاله چلاوی، هاجر عباسی، مهسا موگویی، اعلام شده است.

برخی منابع نیز از کشته شدن دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله به نام سارینا اسماعیل‌زاده خبر داده‌اند.

حجاب برای زنان که بیش از چهار دهه به عنوان نمادی از کنترل بر بدن زن از سوی جمهوری 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...